Handlare försökte efterlikna Muddy Waters – utreds av SEC

Under torsdagen inledde amerikanska myndigheter en undersökning mot en skotsk handlare som genom falska Twitterkonton påverkat aktiekurser vid åtminstone två tillfällen. Det skriver Financial Times.

Enligt det amerikanska Securities and Exchange Commission, Sec, har handlaren skapat två olika Twitterkonton med avsikten att få dem att vara så lika som möjligt konton tillhörande Muddy Waters och Citron Research.

De båda bolagen han försökte efterlikna har båda en stor effekt på aktiekurser i bolag de väljer att kommentera. Något som kan ses på fallet i Telia när Muddy Waters uttalade sig negativt och i Valeant som fullkomligt kollapsat sedan Citron gått ut med grova anklagelser mot bolaget.

Handlaren lär från Twitterkontona ha uttalat sig negativt om bolaget Audience, som föll med 26 procent, och därefter Sarepta Therapeutics som gick ned med 16 procent.

Trots att handlaren haft möjlighet att göra stora vinster på rörelserna, har han enligt SEC varit allt annat än framgångsrik.

Handlaren har enligt SEC också, från Twitterkontona, uttalat sig om hur svårt det skulle bli att få tag på honom.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.