Hanjins konkurs har marginell effekt på H&M

Det koreanska containerrederiet Hanjins konkurs har enbart haft en marginell effekt på H&M, som importerar kläder från Asien. Det säger klädkedjans ir-chef Nils Vinge till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen.

”Vi har ingen direktexponering mot Hanjin, utan bara en begränsad och marginell indirekt exponering”, säger han.

Den indirekta exponeringen utgörs av att Hanjin i några fall kan ha agerat underleverantör till H&M:s aktuella transportörer, på det sätt som är legio i containersjöfartsbranschen, förklarar ir-chefen.

Det har dock ingen nämnvärd betydelse för H&M, låter han förstå:

”Vi har koll på de få containrar det handlar om.”

Vilka rederier H&M anlitar förändras från tid till annan och avgörs av priser på en föränderlig och konkurrensutsatt marknad, säger Nils Vinge vidare.

I dagarna råkade Hanjin helt enkelt vara nästan helt utan befraktningsuppdrag från H&M, medan bolaget nu precis som annars anlitar flera större aktörer – exempelvis danska Maersk.

Flera branschnyhetssajter har rapporterat om ökande spotrater för sjötransporter i Hanjinkonkursens kölvatten, men om detta, eller om hur stor andel H&M:s transportkostnader utgör av de totala rörelsekostnaderna, uttalar sig inte Nils Vinge.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.