HÅRDVARUTILLVERKArna: Färre mellanhänder

Fjolåret var året då de flesta stora tillverkare började sälja direkt till kunderna, utan några mellanhänder. Lägre PC-försäljning och fortsatt prispress gjorde att året ändå blev tufft.

Hårdvarutillverkarna är mer än någon annan bransch beroende av hur den totala datorförsäljningen utvecklas. Eftersom försäljningen av datorer sjönk med 27 procent till 1,07 miljoner datorer, enligt analyshuset IT-research, föll bolagens tillväxt och lönsamhet i fjol.

Nedgången i datorförsäljningen var väntad. 1998 var ett extremt bra år med ett stort antal så kallade personalköpsaffärer. En annan anledning till tappet var att investeringar i datorer sköts upp på grund av oro inför millennieskiftet.

Det liknar TV

Att branschen skulle få lönsamhetsproblem är ingen överraskning.

I fjolårets IT-special (nr 21/99) skrev Affärsvärlden om branschens framtidsutsikter att “PC:n börjar bli en standardprodukt, där det egentligen inte skiljer någonting mellan olika leverantörer. Här börjar PC-marknaden likna den för TV-apparater”.

Farhågorna visade sig slå in redan i fjol. PC-branschen har mognat och präglas av låg tillväxt och mindre möjligheter att särskilja sig. Det leder till lägre priser och rakbladstunna marginaler. Ett bevis är att nedgången av det totala försäljningsvärdet var hela 40 procent och landade på 14,2 miljarder. En betydligt större nedgång än antalet sålda datorer, alltså.

Världen är likadan

Hårdvarutillverkarna är visserligen med få undantag globala jättar, där försäljningen i Sverige spelar mindre roll. Men trenden är likadan i hela världen och många av de här multinationella företagens fjolår präglades av problem. För världsettan Compaq, exempelvis, var fjolåret riktigt tufft och koncernchefen Eckhard Pfeiffer fick sparken i april.

Utmaningen för branschen är att öka effektiviteten för att minska kostnaderna och, framför allt, för att korta ned transportkedjan. Att lagerhålla datorer är dyrt och innebär en stor risk i och med att osålda datorer snabbt blir gamla och mindre värda.

Det leder oss in i fjolårets viktigaste trend bland hårdvarutillverkarna: den ökade direktförsäljningen.

Dell direkt

Datortillverkaren Dell har vunnit stora framgångar de senaste åren tack vara att företaget säljer direkt till slutkund, utan att gå via distributörer och återförsäljare. Direktförsäljningsmodellen gör att ledtiderna kortas och priserna kan hållas nere.

Andra tillverkare har varit frestade att kopiera modellen, men har samtidigt varit för beroende av sina återförsäljare och distributörer för att våga ta steget. Ända till i fjol, då allting skedde på en gång.

I slutet av 1998 meddelade IBM att företaget började planera för att sälja direkt till slutkunder, framför allt stora företag.

Hewlett-Packard, Toshiba med flera har följt efter. Störst eko blev det emellertid när Compaq lät meddela att bolaget börjar med direktförsäljning, i slutet av 1999. Compaqs nya strategi gäller såväl försäljning till privatkunder som till företag.

Svensk tillväxt

Listan över hårdvarutillverkarna domineras av internationella jätteföretag. De svenska bolagen är generellt sett inte lika beroende av datorförsäljningen utan är specialiserade på andra, mer snabbväxande, segment. PartnerTech, som ökade omsättningen med 37 procent till 807 miljoner kronor, tillverkar olika produkter på uppdrag av andra bolag, inte minst inom telekomområdet.

Bland annat tillverkar PartnerTech produkter åt Axis, ett annat svenskt bolag i kategorin som växte snabbt i fjol, med 24 procent till en omsättning på 695 miljoner kronor. Axis utvecklar produkter för att koppla samman bland annat skrivare och kameror till datanätverk.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.