Högt spel om långdistansresor

Efter lågprisrevolutionen på kort- och medeldistanssträckorna, med flygbolag som Easyjet, Norwegian och Ryanair, börjar nu även det transkontinentala långdistansflyget utmanas. Det lär sätta pressa på de redan hårt pressade traditionella flygbolagen, inte minst plågade svensk-norsk-danska SAS.

Framgångarna för lågkostnadsflyg har så här långt skördats på korta och medellånga distanser. Nu hägrar av långdistansmarknaden, där de traditionella flygbolagen tidigare dominerat. Norwegian är först ut, med en långsiktig investering i långdistansflyg och transkontinentala linjer.

-Vi vill göra samma resa som vi tidigare gjort med lågkostnadsflyg inom kortdistans, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian.

SAS representanter pekar på konkurrensfördelen med att koppla ihop inrikesresor och långdistansflygningar.

-Då behövs bara en biljett från oss. Det är mer än hälften av våra resenärer som använder sig av den möjligheten, säger Malin Selander, presschef på SAS.

SAS har tidigare haft svårt att tjäna pengar på långdistansflygningar. En av anledningarna är en spretig och ålderstigen flygflotta. Totalt äger SAS nio långdistansplan, varav sju är i drift. En flotta som är för liten för att nå lönsamhet. Enligt branschpraxis behövs snarare det dubbla, 15 plan. För att möta konkurrensen avser SAS att förnya sin långlinjeflotta.

-Vi tar in nya flygplan i höst och öppnar nya linjer, säger Malin Selander.

Tolv nya Airbus ska levereras, med start redan under det här året. De nya flygplanen ska ge bättre komfort och lägre bullernivå, samt dra mindre bränsle. Dessutom ska passagerarkabinen på de nuvarande sju Airbus A330 uppdateras.

Men åtgärderna kommer sent. Stora beställningar från lågkostnadsaktörer som Norwegian väntas ge ökad kapacitet och prispress under de kommande tre åren. Norwegian bygger upp en flotta av 17 långdistansflygande Boeing 787 Dreamliner till år 2018.

-Vår vision är att alla ska ha råd att flyga och med moderna, bränslesnåla flygplan, så kan vi hålla priserna nere, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Ryanair, som tidigare avvaktat, talar nu i vaga termer om lågkostnadsflyg över Atlanten med biljettpriser på enkelresa på under 100 euro, knappt 1 000 kronor. Det skulle i så fall innebära en rabatt på runt 60–70 procent jämfört med vad traditionella flygbolag tar, och även klart under Norwegians priser. Men hittills körs en vänta och se taktik. Det finns inga klara besked kring när en sådan etablering är aktuell.

Detta är en kortversion av “Högt spel om långa resor”. Artikeln i sin helhet publiceras i senaste numret av Affärsvärlden. Prenumeranter kan också logga in och läsa hela texten här.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund