Hoppet står till Gyll
Probi är ett forskningsföretag i Lund inom området probiotika. Det är motsatsen till antibiotika, som innebär bekämpning av onda bakterier. Med probiotika försöker man i stället bygga upp de goda bakterierna i tarmen. Människan har omkring ett kilo bakterier, varav de flesta är nödvändiga.
Härom året fick Probi mycket uppmärksamhet. Det var när häcklöperskan, Ludmila Engquist genomgick sin bröstcancerbehandling som normalt slår ut de goda bakterierna. Med en produkt från Probi kunde hennes bakteriebalans bibehållas.
Probi har ett 50-tal patent kring mjölksyrabakterier som finns i tarmen. Probis produkter är dock inga mjölkprodukter, vilket är det vanliga, utan har havre som bas. Det Ludmila drack var en koncentrerad havredryck. I handeln finns Probis produkter som fruktdrycker (Pro Viva), glass, yoghurt och från i fjol som återhämtningsdryck för idrottsutövare (Pro Viva Active). Probi säljer också en hästfoderprodukt.
Sitter på flera stolar
Bolaget verkar i gränslandet mellan läkemedel och livsmedel, i det som brukar kallas »functional foods«. Probi är ett forskningsbolag, som håller på att utvidgas till att också bli ett producerande och marknadsförande bolag. Probi har haft problem med att kombinera forskning och marknadsföring av sina produkter. Marknadsföringslagen sätter nämligen gränser för vad man får säga i sin reklam om ett livsmedel, som har medicinska effekter. Probi har inte kunnat utnyttja alla de vetenskapliga publikationer som visar att probiotikaprodukterna stärker kroppens naturliga försvarsmekanismer. En förändring kan dock vara på väg. Nya regler för »functional foods« har nämligen aviserats av livsmedelsverket i Sverige.
För att nå kunderna måste Probi sälja via licenstagare, som har ett mer eller mindre stort engagemang för produkterna. Hittills har Probis produkter främst sålts genom Skånemejerier. Den svenska marknaden har dominerat. Pro Viva-produkterna har funnits på marknaden sedan 1994 och utgör huvuddelen av Probis omsättning, i form av royaltyintäkter från Skånemejeriers försäljning.
Bakslag
Inför marknadsnoteringen hösten 1998 på SBI-listan (nuvarande NGM) bedömde företagsledningen att Probi skulle nå en omsättning på 50 miljoner kronor 1999, 120 miljoner kronor 2000 och 250 miljoner kronor 2001, alltså en fördubbling varje år. Probi har inte varit i närheten av dessa siffror. I fjol var intäkterna bara 18 miljoner kronor och förlusten fem miljoner kronor. Den internationella försäljningen har också blivit en besvikelse.
Nu har ett nytt avtal slutits med Skånemejerier, som innebär att Probi får tillbaka rättigheterna att marknadsföra sina patenterade bakterier i kontinentala Europa. Skånemejerier ska dock fortsätta att sälja Pro Viva i Norden och England.
I Europa och resten av världen planerar Probi att skaffa sig licenstagare eller samarbete med större livsmedels- och läkemedelsbolag. För att underlätta satsningen genomfördes i fjol en nyemission som gav bolaget 78 miljoner kronor. Genom emissionen tog riskkapitalbolaget H&B Capital över Skånemejeriers huvudägarposition i Probi (17 procent).
En av delägarna i H&B Capital, Sören Gyll, valdes till ny styrelseordförande i Probi på stämman i förra veckan. Det återstår att se hur mycket tid han väljer att lägga ner på lilla Probi (15 anställda) med tanke på alla de tunga uppdrag han har i svenskt näringsliv. I fjol fick Probi också en ny VD, Monica Wallter, med erfarenhet att lansera globala varumärken, nämligen Pharmacias Nicorette och Regaine.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.