Zoomabilitys nyemission: Dubbelflagga för svag informationsgivning

Terränghjälpmedelsbolaget Zoomability genomför en företrädesemission som kan tillföra bolaget 5,9 Mkr före emissionskostnader. Emissionsguiden hissar tre flaggor.
Zoomability
Zoomabilitys styrelse har beslutat om en företrädesemission som kan inbringa 5,9 Mkr före kostnader. Till höger VD Pehr-Johan Fager. Foto: Zoomability

Zoomability har fastställt villkoren för sin företrädesemission av aktier som kan tillföra bolaget 5,9 Mkr brutto.

Kapitalet ska användas till produktion av 40 Zoom Uphill och inköp av det nya fordonet Zoom 2.0 från joint venture-bolaget Z-IT (50%), förstärkning av organisationen (25%) samt säljinsatser och marknadsbearbetning i främst USA och Europa (25%).

Emissionsguiden hissar tre flaggor.

Bristfällig information (dubbelflagga)

Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information rörande nyemissionen. Hit räknas också klart vilseledande eller slarvig kommunikation.

Vi ser informationsgivningen som så pass undermålig att en dubbelflagga hissas. I punktlistan nedan framgår ett antal av skälen till dubbelflaggan:

  • I det ursprungliga pressmeddelandet angavs antalet aktier som kan emitteras till drygt 5,9 miljoner, vilket var en förväxling med emissionsbeloppet 5,9 Mkr. Zoomability gick ut med en rättelse (PM med “Rättelse 2” i rubriken) efter att vi påtalat detta för bolaget. Det handlar om cirka 5,4 miljoner aktier.
  • Det framgår inte huruvida emissionen vilar på ett aktuellt bemyndigande för styrelsen, eller om beslut behöver fattas av bolagsstämma.
  • Skrivelsen om eventuell övertilldelning är vag.
  • Vilken utspädning emissionen kan ge upphov till framgår inte. Vidare är inte emissionskostnaderna tydligt angivna. Denna lista skulle kunna göras längre men vi stannar här.

Zoomability använder sig inte av någon rådgivare i emissionen. Aqurat Fondkommission är emissionsinstitut.

Zoomabilitys VD Pehr-Johan Fager kommenterar:

“Ja, det blev en förväxling mellan antalet aktier och emissionslikviden då de numeriskt ligger nära varandra – mycket slarvigt! Givetvis vilar beslutet på ett bemyndigande från årsstämman annars kan inte styrelsen ta ett sådant beslut. Om inte hade vi givetvis informerat om det.”

Han fortsätter:

“Beklagar att inte utspädningen nämndes men 4 som ger 1 brukar vara 20%, vilket kanske inte alla vet. Borde nog stått. Och nej emissionskostnaderna var inte angivna explicit, men det står att vi räknar med att få in maximalt ca 5,8 Mkr. De är alltså cirka 100 Tkr.”

Kapitalbehov i trängt läge

Nöden har ingen lag. I desperata lägen tvingas bolag ofta kompromissa bort det långsiktigt rätta. Riskerna med nyemissioner i nödlidande bolag är alltså dubbelt höga.

Zoomability ser ut att vara i behov av ett likviditetstillskott mer eller mindre omedelbart.

Pehr-Johan Fager kommenterar:

”Vi har en kurs i emissionen på 1,10 kr, det vill säga mycket liten rabatt. Största ägare, styrelse och ledning garanterar minst 40 % av emissionen.”

Emissionsguiden återkommer eventuellt med en ny artikel om emissionen i samband med att bolaget publicerar sitt informationsdokument, som väntas senast den 21 augusti. I annat fall kommer nästa artikel i anslutning till utfallet.

Läs även:

Bevakning av Zoomabilitys nyemission inleds

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.