Ikea: E-vinnaren
Ikea seglade under augusti upp som den mest välbesökta e-handelssajten i Sverige. Företaget, med sitt välkända koncept och varumärke, firades som e-handelns nya vinnare. Ikea satsade inte en krona på marknadsföring, annat än trycksvärtan till internetadressen som finns på de nya Ikea-katalogerna. Katalogerna distribuerades till svenska folket samtidigt som www.ikea.se slog upp sina virtuella portar.
Inga lättköpta segrar
Men inga e-handelsträd växer till himlen. När undersökningsföretaget MMXI Nordic kom med sin statistik över septembertrafiken hos näthandlarna så hade ikea.se åkt ut från tio-i-topplistan. Sammantaget hade antalet unika besökare på ikea.se minskat till 56.000, vilket är mindre än en tredjedel av antalet besökare under augusti, då antalet enligt MMXI uppgick till 184.000. En förklaring till framgångarna i augusti var den uppmärksamhet som öppnandet av sajten fick. Bland annat hade Aftonbladets välbesökta hemsida en länk till ikea.se.
Statistiken visar att det inte finns några lättköpta segrar i e-handelsvärlden.
Samtidigt ska man inte dra för stora växlar på denna nedgång. Ikea är ju på intet sätt piskat att nå framgång med sin internetförsäljning, vilket är fallet hos de blödande renodlade näthandlarna. Ikea har råd att pröva sig fram till en mer uthållig webbstrategi.
Ikea kan heller inte sägas ha haussat sin nätsatsning
“För oss är det en del av vår postorderverksamhet”, säger Nils Larsson, ansvarig för Ikeas svenska internetsatsning.
Samtidigt tillhör Ikea de företag som enligt många bedömare har de bästa förutsättningarna att nå framgång på nätet. Företaget har ett mycket välkänt varumärke, varför man slipper dyra marknadsföringskampanjer för att få in engångsköpare, något som många rena e-handelsbolag har tvingats göra.
Ikea har en tillräckligt stor kundbas och finansiell styrka för att exempelvis klara de årliga IT-investeringar på 150 till 250 miljoner kronor som, enligt konsultföretaget McKinsey, krävs för att upprätthålla de tekniska lösningarna för en större e-handelsplats.
Tillräckligt dyra
Företagets huvudprodukter, möbler, är också tillräckligt dyra för att motivera de extra hanteringskostnader som e-handel ger. Lätthanterliga och volymsnåla förpackningar gör att distributionskostnaderna kan hållas nere. Företaget har redan en postorderverksamhet, varför de även har logistiklösningarna.
Ikeas övriga heminrednings- och hushållsartiklar i lågprissegmentet är mer tveksamma som e-handelsobjekt. De kräver större hanteringskostnader för plockning och paketering, och det krävs stora volymer för att nå lönsamhet.
E-handel kommer med all sannolikhet att utgöra en viktig del av Ikeas framtida marknadskanaler. I dagsläget är e-satsningen inte lönsam, i likhet med bolagets konkurrenter på nätet.
Även om det tar tid att ändra människors beteende så börjar internet bli en allt viktigare marknadsföringskanal. Fler och fler av de traditionella butiksshopparna surfar in på det aktuella butiksföretagets hemsida innan de gör sina inköp “off line”. Internet blir också ett allt viktigare instrument för att hålla kontakt med kunderna. Det finns indikationer på att konsumenter ökar sina samlade köp hos företag som erbjuder fler försäljningskanaler än de traditionella butikerna. De chanserna lär Ikea inte vilja missa.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.