Independent Media Group: Mediemani

Suget efter underhållningsbolag får Independent Media Groups aktie att gå som en raket på börsen. Men för att bli en aktuell partner till internetportaler måste IMG bli större. Och affärer är på gång.

IMG kan tacka internet-operatören America Online och mediebolaget Time Warner för den senaste tidens kursuppgång. I kölvattnet efter megafusionen har suget varit stort efter IMG:s aktie, i likhet med andra medieaktier. Dessutom turnerar bolagets ledning just nu runt hos fondkommissionärer och placerare för att presentera bolaget.

Internetportalernas möjligheter har länge haussats. Men nu börjar bolagen inse att de också måste fyllas med ett intressant innehåll. Det är därför knappast en vild gissning att det blir fler sammanslagningar mellan medie- och internetföretag.

Inget utrymme för misstag

Som innehållsleverantör är IMG helt rätt positionerad. IMG säljer rättigheter till musik, video och multimediaprodukter. På videosidan har IMG några stora barnprodukter som “Fem myror är fler än fyra elefanter” och årets julkalender. Till artisterna hör bland andra Robert Wells. Avgörande blir förmågan att hitta bra produkter som kan sälja i stora upplagor. Varje misstag eller felsatsning slår hårt och en utebliven kassasuccé kan vara ödesdiger.

För räkenskapsåret 99/00, som sträcker sig till den sista april, spår ledningen en omsättning på cirka 170 miljoner kronor. Men hela branschen genomgår en strukturomvandling, enligt Joakim Hedin. Om drygt ett år ser den helt annorlunda ut. VD Joakim Hedin tycker att en “lagom storlek” på IMG vore ungefär det tredubbla jämfört med idag, det vill säga en omsättning på i runda slängar en halv miljard.

För IMG:s del har strukturförändringarna redan börjat. I december offentliggjorde bolaget en särnotering av IMG:s internetdel som bland annat sysslar med rättigheter för digital distribution. Ny VD för internetbolaget ska presenteras inom en vecka. Enligt IMG-ledningen är det inte otänkbart att internetsatsningen som blir lönsam inom sex till åtta månader, noteras redan i år. Nyheten gav IMG-aktien ett rejält lyft i december.

Ambitionen är också att bli större, säger ledningen. I sin nuvarande form är bolaget alldeles för litet för att uppnå rejäla skalfördelar. Tillväxten ska ske genom förvärv eller med en partner. Möjligen kan bolaget även ses som en tänkbar uppköpskandidat.

De framtida satsningarna ska främst ske inom multimedia, video/DVD och internet, och denna satsning ska äga rum både på traditionellt sätt och via e-handel.

Problem med piratkopiering

Men bolaget har ett problem. Skivbolagsverksamheten som står för cirka 17 procent av omsättningen går dåligt och har gjort så en tid. Hoten mot musikdelen kommer från flera håll. Dels är det lätt att ladda ner den senaste musiken från internet, dels blir piratkopiering allt vanligare. Och piratkopieringen kan bli ett problem inte bara på musiksidan, utan även när det gäller de andra produkterna, då företagets affärsidé bygger på distribution av rättigheter.

IMG arbetar på att få ordning på skivbolagsverksamheten. Antingen ska skivbolagsverksamheten säljas, eller också ingå i någon annan lösning, exempelvis ett samarbete med någon partner. Det gör att IMG istället kan satsa sina resurser på de andra, mer lönsamma, delarna.

IMG vill gärna starta samarbete med en internetportal, en TV-kanal eller båda delarna. Sannolikt gör bolaget snart affärer på området.

I sin nuvarande form är alltså IMG sårbart även om bolaget säkert kan tjäna en del pengar framöver. Men de aviserade strukturförändringarna måste genomföras. Först då kan bolaget bli riktigt intressant.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Friendly Advice