”Inte aktuellt att höja bud”
Det schweiziska familjeföretaget Maus Frères, som bland annat kontrollerar krokodilvarumärket Lacoste, lägger ett bud om 310 kronor per aktie i klädföretaget Gant, vilket värderar bolaget till 5,2 miljarder kronor. Detaljhandelsdistributören har redan köpt 12,5 procent av aktierna och budet villkoras av att kommer över 50 procent av Gant-aktierna.
Budet motsvarar, enligt schweizarna, en p/e-multipel på cirka 27 och är därför, enligt familjebolagets vd Guy Lattourrette ett väldigt bra erbjudande. Därför är han rätt säker på att det kommer att gå igenom.
Schweizarna motiverar budet med att Gant passar in i en strategi att utöka portföljen av högkvalitativa varumärken inom segmentet “affordable luxury”. Det framkom vid en presskonferens som bolaget höll på tisdagen i Stockholm. Under konferensen sades det att familjeföretaget följt Gant under ett tag.
I en intervju med Affärsvärlden säger vd:n Guy Lattourrette, som tidigare varit vd för Lacoste samt La Redoute, att han inte vill kommentera det faktum att aktien handlas över budnivån och att SEB Enskilda, under morgonen, mäklade en post om 0,5 procent av bolaget till kursen 317 kronor. Att aktien handlas över budnivån är annars ett tecken på att marknaden väntar sig ett högre bud.
Guy Lattourrette sade under morgonens presskonferens att de aktier som redan köpts är sett som en långsiktig investering:
– Det kommer inte att ske någon höjning av budet.
Maus Frères äger sedan tidigare 30 procent av Lacoste och 90 procent av Devanlay som är Lacostes exklusiva tillverkare och står för design, inköp och tillverkning samt detaljhandelsdistribution. Det är dock inte synergier som är det intressanta i Gant-affären, menar familjeföretagets vd.
Huvudkontoret kommer fortsättningsvis att ligga i Sverige och de enda samordningsfördelar som kan bli aktuella är inköp och logistik.
– Jag vill inte döda varumärkets själ, säger Guy Lattourrette till Afv.se.
Tanken är dock att snabba på bolagets expansion, främst på de stora marknaderna USA och Japan. Guy Lattourrette tog upp Lacostes vändning på den amerikanska marknaden som exempel. Omsättningen där har fyrfaldigats sedan 2001 tack vare stora investeringar i marknadsföring. Det tar dock lång tid att vinna acceptans för varumärket på en ny marknad så detta medförde initialt stora förluster för familjeföretaget.
Maus Frères tänker sig att Gant ska kunna dra nytta av Lacostes internationella nätverk i den internationella expansionen.
Även i Frankrike är det tänkt att schweizarna ska snabba på expansionen. Där har Gant sagt upp det franchiseavtal bolaget har men där tidigare avtal löper ytterligare ett par år. Maus Frères senior adviser Patrice Vial säger till Affärsvärlden att det redan nu finns möjlighet att öppna egna butiker.
Läs även: Storägarna kallsinniga till bud
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.