Jan Gapinski: ”Nyktrare syn på ivärderingen nu”

Korrigeringen av IT-aktiernas värdering på börserna har gjort investeringsklimatet mer försiktigt. Riskkapitalbolaget Speed Ventures Jan Gapinski får fler frågor från sina investerare. Processen tar längre tid.

Jan Gapinski är en av grundarna till riskkapitalbolaget Speed Ventures, som investerar tungt i unga IT-projekt. Han är också VD för bolagets Stockholmsetablering. Affärsvärlden träffar honom på Speeds kontor vid Frihamnen i Stockholm. Konferensrummen har namn som Milano, London och Helsingfors efter kontoren som Speed har etablerat runt om i Europa.

Miljön andas tillväxt, kontorslandskapet delas av plastväggar som för tanken till växthus. Det är också meningen, likt andra nya riskkapitalister vill Speed fungera som växthus för IT-entreprenörerna. Följaktligen sitter inte bara Speeds personal här utan också flera av de nystartade IT-bolagen.

Men de senaste två månaderna har IT-aktier fallit med 30-40 procent. Affärsvärlden samtalar med Jan Gapinski om läget på IT-fronten efter börsraset.

Hur känns det?

Faktiskt tycker vi att börskorrigeringen är bra. Den ger en nyktrare syn på hur företag ska värderas. Då blir den allmänna urskiljningen bättre av vilka företag som har chans att bli framgångsrika.

Men skiljer sig inte era exitmöjligheter från de traditionella riskkapitalisteras?

Nej, inte märkbart. Det handlar antingen om börsintroduktion, sammanslagning eller försäljning till ett annat bolag.

Då borde väl börsraset ha påverkat er på något sätt?

Investeringsklimatet har blivit mer försiktigt. Det märker vi när vi behöver kapital genom private placements till våra bolag som ligger i lite senare utvecklingsfaser. Generellt tar det längre tid nu eftersom placerare har fler frågor och är mer kritiska. Due diligence-fasen är mer krävande. Ofta krävs det fler och längre möten där vi förklarar och presenterar projektet för investerare.

Å andra sidan var situationen för ett par månader sedan helt onaturlig! Många placerare synade inte bolagen utan sköt på allt internet som rörde sig.

Investerare satsade drygt en halv miljard kronor i Speed Ventures i början av mars i år, alltså strax före raset, bland dem Charterhouse och SPP. Vad säger de nu?

De har inte uttryckt några särskilda farhågor kring Speed i samband med börsutvecklingen. Snarare diskuterar vi och byter idéer kring nya investeringsmöjligheter.

Vilken är den viktigaste lärdomen av börsraset?

Att bolag utan substans som prissätts till följd av knapphet inte klarar sig i långa loppet. Tidigare fanns det extremt mycket pengar till internetinvesteringar, men bara ett fåtal bolag att investera i. På sätt och vis var raset motiverat eftersom flera bolag inte gick att räkna hem.

Det vi sett den senaste tiden bekräftar vårt sätt att arbeta med start-ups. Förutom strategisk vägledning tycker vi att det är viktigt att företaget snabbt får en fungerande organisation inom teknik, marknadsföring, ekonomi. Det är ett intensivt arbete, som kräver en hel del resurser från vår sida. Jag måste erkänna att det fanns stunder i vintras, då jag undrade om vi var rätt ute när det var så lätt att ordna finansiering åt ett nystartat internetbolag.

Men nu krävs mer än pengar. Konkurrensen bland start-ups kommer att öka. Och investerare föredrar företag som har tidsförsprång och en stabil grund att växa på.

Så raset har inte fått er att byta strategi?

Nej. Vi märker att det blir allt viktigare att det går snabbt från idé till färdigt bolag. Det gäller att vara först: the winner takes it all.

Finns det bolag ni aktar er för?

Ja. Vi är försiktiga med bolag inom extremt haussade områden eller inom områden som redan har utvecklats under en tid.

Varför?

Risken ökar när det redan har startats en massa bolag. WAP är ett sådant område. Ett tag var det nästan komiskt hur många som försökte rida på WAP-vågen med projektförslag av typen “WAPON”, “WAPIN”, “WAPME”, “WAPWorld”…

Business-to-consumer, b2c, (alltså internetförsäljning till hushållen) är ett annat sådant område. Hela b2c-branschen närmar sig en mognadsfas, efter att en mängd företag har startats.

Det låter som om du inte tror på b2c?

Nja… Man kan inte dra alla b2c-projekt över en kam. Och nog tycker jag att den senaste tidens publicitet har varit alltför negativ. Men visst, Speed var kritiskt mot många b2c-projekt redan i höstas. Några av de stora internetklädsajterna ville ha med Speed som investerare, men vi tackade nej. Ofta hade de ett för brett utbud och saknade fokusering, tyckte vi.

Hur tror du att b2c-konsolideringen kommer att ske?

Det blir nog på flera sätt. Dels kommer sajter att slås samman. Samtidig har Bricks and Mortars (företag i den “gamla ekonomin”) möjlighet att bli Clicks and Mortars genom strategiska köp av b2c-bolag.

Och vad säger du om Speeds egen stora b2c-investering, internetklädkedjan Zoovillage. com?

Zoovillage är den typ av b2c-investering vi sökte efter. Den startades tidigt och har en tydlig profil. Målgruppen för kläderna är ungdomar som identifierar sig med ett Streetsmartmode. Ungdomar anammar snabbt ny teknik på nätet. Med annat på sajten – spel till exempel – blir den mer community än en produktkatalog.

Dessutom ger det möjlighet för de som inte bor nära storstan att köpa kläder, som normalt kanske inte går att få tag på i mindre orter. Under april hade sajten cirka 650.00 besökare.

Har börsraset påverkat inflödet av propåer till er?

Nej, inte direkt.

Hur känner man igen en bra idé?

Främst är det teamet bakom idéen. Vi är noga med entreprenörernas bakgrund och koppling till den bransch som idén avser. När det gäller bakgrunden är det i princip som en anställningsintervju.

Sedan ska bolaget vara tidigt ute i sin bransch. Ofta kommer många liknande idéer samtidigt. Just nu handlar det om idéer kring mobilt internet och mobil e-handel. Ett område som är under uppsegling är en ny internetstandard som heter SIP. Den kommer nog att bli större än WAP.

Om det kommer flera liknande idéer samtidigt…?

Vi kan få liknande idéer från flera av våra Speed-kontor runt om i Europa. Det som avgör är framförallt teamet bakom idéen.

Tror du att mobilt internet blir internethandelns räddning?

Det låter på dig som om internethandeln är på väg att gå under. Men den finns faktiskt, och den kommer att öka dramatiskt. Däremot tycker jag att det är larvigt när alla säger hallelulja, nu ska vi göra allt på nätet, som om all handel i framtiden kommer att ske över nätet. En del saker passar bättre på nätet än andra.

Mobilt internet bidrar framförallt till att öka närvaron på nätet. Vi spenderar idag trots allt ganska lite tid uppkopplade på nätet. Mobilen däremot bär vi med oss 24 timmar om dygnet, och det gäller i princip även plånboken. Tillsammans utgör detta grunden för m-commerce, som är det område som det investeras mycket i förnärvarande.

Börjar inte storföretagen få fason på sina internetsatsningar? Och kan de då inte konkurrera ut idéer som mognar hos Speed?

Nej, det tycker jag inte. Istället satsar storföretagen i fonder som sätter upp nya företag. Sonera (Finlands motsvarighet till Telia) har exempelvis investerat i oss. Dessutom har många storföretag en inbyggd tröghet som gör att de har det svårare att starta nya idéer.

Blir storföretagen en allt vanligare exit för era investeringar?

Givetvis får vi förfrågningar, framför allt inom b2b-projekt (business-to-business, alltså affärer mellan företagen).

Kan den typen av uppköp bli en vanligare exit än börsen?

Nej, det går inte att generalisera på det sättet. Båda blir lika viktiga.

Å andra sidan är det viktigt att understryka att flera b2b-satsningar – exempelvis Freesourcing (handelssajt för bygg- och anläggningsindustrin) – har förutsättningar att vara fristående också i framtiden. Ett b2b-bolag måste inte hamna i storföretagen.

I år har det noterats runt 30 nya IT-bolag i månaden i Europa. Kommentar?

Konkurrensen ökar. Det startas många fler bolag idag än för bara sex månader sedan. Vi måste jobba ännu hårdare med våra bolag.

Många av de nya aktierna har sjunkit som stenar efter noteringen…

Vissa värderingar har varit orimliga.

Och alla skandalskriverier? Investmentbankerna runt holländska World Online riskerar att bli stämda…

För att få en stabil kursutveckling är det naturligtvis viktigt med realistiska värderingar. Speciellt om företaget behöver mer pengar från aktiemarknaden i framtiden

Ert första projekt, Letsbuyit, ska marknadsnoteras på tyska Neuer Markt. Varför där?

För att det är den viktigaste av alla europeiska teknikbörser.

Kommer Speed Ventures att sätta fler bolag på börsen i år?

Det är inte omöjligt.

Vad avgör?

Bolagens utveckling och vilken finansieringsstrategi vi har för dem.

Jämför Speed Ventures med äldre riskkapitalister.

På en riskkapitallunch som jag deltog i en gång satt alla andra och pratade om att “man ska hålla en tumme i ögat på de där entreprenörerna”. Det är en inställning som jag inte riktigt förstår. Vi sitter i samma båt och vinner mest på att stödja våra entreprenörer.

Varför investerar ni inte i bolag som är mer utvecklade?

Vi har provat den modellen. Trots mycket arbete kunde vi påverka väldigt lite, eftersom vår ägarandel var liten. Vi kände att det gav mer utväxling att vara med och starta företag från grunden. Lite som att riva och bygga från grunden istället för att renovera.

Hur går det mer er egen börsintroduktion?

Det finns inga planer på när eller var Speed ska introduceras. Det är en fråga som hör framtiden till. Vi har just avslutat en finansieringsrunda med investerare, som vi är mycket stolta över att ha som aktieägare.

Hur många projekt har Speed Ventures satsat pengar på och sedan valt att lägga ned?

Det beror på hur man ser det. Hittills har vi inte stoppat något projekt, som gått igenom hela vårt analysarbete.

Men redan när vi analyserar kostar projekten pengar. Av alla de propåer som går igenom vår första analysfas, är det bara en liten del som går vidare. Mindre än en procent av alla propåer blir färdiga bolag.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.