JM tvingas byta problemfasader: ”Naturligtvis kostar det mycket pengar”

(Uppdaterad) Enstegstätade putsfasader fortsätter att ställa till det för byggjätten JM. Fuktskador har upptäckts i ett antal bostadshus och JM tvingas nu bygga nya fasader i ett av flerbostadshusen i Täby, utanför Stockholm.

Byggföretaget JM har haft en hel del problem med enstegstätade fasader, i synnerhet i bostadsområdet Hägernäs Strand i Täby, norr om Stockholm. Här har JM byggt 782 lägenheter i cirka 48 flerfamiljshus. Enligt uppgifter till Affärsvärlden har mätningar visat att flertalet hus i området har fuktskador. I ett av husen har det regnat rakt igenom fasaden.

– Det är som rysk roulette med de här fasaderna, vissa håller andra inte, säger en av de boende i Hägernäs strand till Affärsvärlden.

Samtliga svenska byggjättar – NCC, Peab, Skanska och JM – har byggt bostadshus med enstegstätade fasader. Enstegstätade fasader byggs utan luftspalt, vilket innebär att inträngande fukt inte kan komma ut, vilket kan ge upphov till mögel- och rötskador. JM är det byggbolag som under längst tid har använt sig av den kritiserade byggmetoden, om än i modifierade varianter.

Även Myrsjöhus har använt sig av enstegstätade fasader. För att förmå Myresjöhus att bygga om fasaderna till en tvåstegstätad konstruktion vände sig husägarna i Svedala till domstol. Två dagar före julafton 2015 meddelade Högsta domstolen att Myresjöhus agerade vårdslöst som använde sig av enstegstätade fasader på 32 hus i Svedala.

– Domen är rena rama chocken för Byggsverige, sade Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas riksförbund, om domen.

Det resulterade i en förlikning där Myrsjöhus fick betala mellan 10 och 16 miljoner kronor, enligt en artikel i Ny Teknik. Vad kostnaderna blir för JM vill JM inte säga någonting om.

Diskussioner om hur man ska gå vidare med de fuktskadade fasaderna i Täby förs nu mellan ett antal bostadsrättsföreningar i området och JM. Nyligen tog JM beslutet att byta ut fasaderna på två av husen i området, enligt en källa. Annika Berg, regionchef på Stockholm Nord på JM vill inte gå in på det specifika fallet och vad det kan tänkas kosta.

– Jag tänker hålla mig generellt. När vi producerar våra projekt och om det efter hand dyker upp problem, oavsett om det handlar om fasader, socklar eller vad det nu än må vara, så rättar vi till det. Vi åtgärdar fel som vi har gjort. Vi har kontakt med bostadsrättsföreningarna och har inte för avsikt att vara mer specifika i svaren till dig, säger hon.

Varför har ni beslutat att byta ut de här fasaderna i ett av husen i Hägernäs strand?                        
– Som jag sa, i de fall där vi har gjort fel och det visar sig att det är fel så går vi in och rättar till det. Då är det ett fel som vi åtgärdar.

Hur många fler av JM:s husfasader är drabbade?                        
– Det kan jag inte kommentera.

Vad är det för fel på den här aktuella fasaden?                        
– Jag vill inte gå in på de specifika fallen. Jag tänker hålla mig på en generell nivå.

Vad beräknas fasadbytet kosta?                        
– Det vill jag inte kommentera, heller. Kostnadsbedömningar är något vi hanterar internt i den vanliga arbetsgången.

Det får investerare själva räkna på?                        
– Det viktiga är att vi är ett seriöst bolag och tar ansvar för de fel som uppkommer. Där tar JM ett stort ansvar, måste jag säga, och vi tycker att vi arbetar seriöst och strukturerat med de här problemen som eventuellt uppstår. Då tar vi ansvar och går in och åtgärdar. Vi har en väldigt bra kontakt med våra föreningar och det är med dem vi gör uppgörelsen.

Hur tar ni ansvar gentemot era aktieägare?                        
– Den frågan får jag passa till Johan (Skoglund, vd för JM reds.anm) i så fall. Den kan inte jag svara på.

Hur ofta pratar du med Johan Skoglund?                        
– Ett par gånger i månaden ungefär.

När meddelade du Johan Skoglund om fasadproblemen i Hägernäs strand?                      
– Det vill jag inte kommentera.

– Jag vill inte ta en diskussion via media om eventuella problem som har dykt upp. Vi för diskussioner om det här med våra föreningar. Det som är viktigt att informera om det är att vi tar ansvar och går in och rättar till när det uppstår problem, oavsett vilket problem det gäller. Naturligtvis kostar det mycket pengar men vi tar vårt ansvar och vi gör det på ett strukturerat sätt.

När Affärsvärlden pratade med JM:s vd Johan Skoglund i fredags hade han ingen aning om fasadproblemen i Hägernäs strand. På onsdagen har han lite mer besked att ge.

– Jag vet att vi kommer att åtgärda någon fasad i Hägernäs strand. Omfattningen av det vet vi först när vi har påbörjat arbetet, säger Johan Skoglund till Affärsvärlden.

Så du känner till problemen?                       
– Absolut.

Hur länge har du gjort det?                        
– Om du säger till mig att de boende har mejlat till mig så får jag väl gå tillbaka och titta på när det var exakt. Jag får ju flera mejl från kunder varje vecka.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.