H&M ska minska personalen i Sverige: ”Ett omfattande varsel”

H&M kommer skära ner på personal i Sverige, rapporterar SVT.
H&M ska minska personalen i Sverige: ”Ett omfattande varsel” - H&M
H&M skär ner.

H&M ska minska ner på personalen i de svenska butikerna. Klädjätten bekräftar att anställda kommer varslas och att personalen informerats på ett möte under onsdagen, enligt SVT.

”Det är ett omfattande varsel som kan beröra alla H&M:s butiker i Sverige”, säger Fritjof Carlsson-Brandt, pressekreterare på Handelsanställdas förbund, till SVT.

Klädjättens presschef i Norden, Anna Wittbjer, uppger att alla anställda i butik informerats om att bolaget “beslutat att se över vår nuvarande organisationsstruktur och bemanning i våra H&M-butiker i Sverige”.

Sparprogram aviserades i september

Redan när H&M:s kvartalsrapport släpptes i slutet av september aviserades ett sparprogram. Då hette det att sparpaketet skulle spara ytterligare 2 miljarder kronor per år.

Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson listade så sent som förra veckan H&M som ett bolag med feltänkt och potentiellt skadlig strategi.

”Ända från starten 1947 har H&M haft som affärsidé att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris men för tiotalet år sedan la H&M till slutklämmen…på ett hållbart sätt. Genom att gå från tre till fyra kriterier så ökar svårighetsgraden exponentiellt. Samtidigt har H&M fått nya konkurrenter som gör att man knappast längre kan räknas som ett lågprismärke. Klädfirmor som Primark, Shein, Kik och Lager157 växer extremt snabbt, har en hög modegrad och radikalt lägre priser än H&M. Ett annat problem för H&M är så att man inte längre har så stor nytta av sin kanske största talang, butiksexpansion. E-handel ger inga konkurrensfördelar till H&M”, skrev Benson i en krönika.

Han skrev också:

”Exemplet H&M visar också att det som till nyligen var en klockren strategi kan bli en hämsko när omvärlden ändras. I slutändan är utvärdering av ett bolags strategi en av aktieanalysens viktigaste och svåraste delar.”

Och på tal om aktieanalys: I samband med ovan nämnda kvartalsrapport publicerade Affärsvärlden en helt ny analys med rubriken H&M: ‘Motvindarnas motvind’.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.