Kommentar: Jobline behöver en strukturaffär
Det nätbaserade rekryteringsföretaget Joblines niomånadersrapport visar att förlusterna ökar. Under tredje kvartalet hamnade förlusten på 105 Mkr, de två föregående kvartalen låg tillsammans på 134 Mkr.
Ledningen försöker lätta upp stämningen, dels genom att kommunicera att operationen i Skandinavien nu går runt, dels att andelen intäkter från de nio länderna utanför Skandinavien ökat till 35 procent av totalen. Det här är sanningar med modifikation. Verksamheterna i Skandinavien och Finland går runt exklusive koncerngemensamma kostnader, men de kan man ju inte bara räkna bort.
Dessutom föll försäljningen i Skandinavien under tredje kvartalet, som är säsongsmässigt svagt. På så sätt fick utlandet lite hjälp att öka sin andel av den totala försäljningen.
De höga procentuella tillväxttalen som ledningen slänger sig med i rapporten är helt ointressanta i ett bolag som har varit igång i mindre än ett och ett halvt år. Det måste växa, annars har det i princip ingen verksamhet alls. Verkligheten är den att omsättningen är liten i reella tal, 131 Mkr för niomånadersperioden, och förlusterna nästan dubbelt så höga. Under morgonens telefonkonferens satt två analytiker från investmentbanken Lehman Brothers med och ställde frågor som bland annat gick ut på att peka på att förlusterna för tredje kvartalet var något lägre än marknaden förväntat sig. Samtidigt har Lehman Brothers, som stod bakom den misslyckade börsintroduktionen i september, stödköpt aktier hela hösten. Totalt uppgår nu deras innehav till över sex procent av Jobline.
Trots Lehmans intensiva stöd har kursen rasat till mindre än hälften av introduktionspriset på 70 kronor. Introduktionspriset anses allmänt ha varit alldeles för högt satt, vilket bekräftas av den sorgliga utvecklingen hittills. I den inledande handeln efter rapporten idag föll kursen till 30 kronor, vilket är nära bottennivån på 28 kronor.
Problemet med Jobline är inte affärsidén, att sälja personalrekrytering på nätet. Problemet är att det är en volymaffär med stora kostnader initialt. Det positiva är att vid en viss punkt kommer kostnaderna – i bästa fall – att sluta öka i samma eller högre takt än intäkterna. Men dit är det en bit kvar.
Idag utgörs försäljningen bara till 30 procent av kärnverksamheten, resten är annonser. Hur den fördelningen kommer att se ut i framtiden vill VD:n Toon Bouten inte kommentera. Han vill inte heller kommentera marginalerna i de skandinaviska verksamheterna som (nästan) går runt.
Eftersom personalrekrytering via nätet är en volymaffär, liksom allt på nätet, är strukturaffärer att vänta. Potentiella kandidater i fusioner eller uppköp är Joblines konkurrenter. Det är dels bolag med samma affärsidé, dels bemanningsföretag och traditionella rekryteringsföretag som kan tänkas utvidga sin verksamhet till nätet. En affär med en annan nätaktör är antagligen mer trolig än en affär med en traditionell rekryteringsfirma, därför att synergierna är mindre med en traditionell firma. En parallell till fondkommissionärerna indikerar åtminstone att det inte finns några fördelar med att driva traditionellt mäkleri ihop med nätmäkleri.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.