Konkurrensverket: Risk för omotiverade prisökningar i livsmedelsbranschen

Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen visar på en risk för bristande konkurrens och omotiverade prisökningar, enligt preliminära resultat.
Konkurrensverket: Risk för omotiverade prisökningar i livsmedelsbranschen - WEB_INRIKES
Foto: Claudio Bresciani/TT

Undersökningen har gjorts på uppdrag av regeringen i spåren av de höga matpriserna i Sverige.

”Livsmedelsbranschen består av flera komplexa marknader. Därför är det viktigt att analysera alla delar av livsmedelskedjan. Det är för tidigt att dra långtgående slutsatser av vår undersökning men redan nu ser vi indikationer som tyder på risk för bristande konkurrens”, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten i ett pressmeddelande.

Ett av hindren för en effektiv konkurrens uppges vara bristen på butikslägen för att kunna etablera nya dagligvarubutiker eller expandera befintliga butiker.

Fortsätter undersöka

Enligt Rikard Jermsten kommer man att fördjupa sig mer i sambandet mellan effektiv konkurrens och butiksetableringar.

”Vi kommer också fortsätta följa pengarna i utvalda produktgrupper för att om möjligt identifiera omotiverade prishöjningar”, tillägger Rikard Jermsten.

Undersökningen har hittills visat att för bland annat ägg, som är den första av flera produkter att analyseras, har priserna höjts mer än vad som har motiverats av inköpspriset på ägg hos packeri och dagligvaruhandel.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.