Kurskollaps för anrik reklambyrå

Reklambyråägaren M&C Saatchis knackiga år tog sig på onsdag en ände med förskräckelse för aktieägarna, då kursen kollapsade och föll 47 procent på Londonbörsen efter en andra vinstvarning på kort tid.

Skälet: Bolagets redovisning har bestridits på flera punkter av en extern granskare.

M&C Saatchi, vars grundare gjorde sig kända för att ha bidragit till att lyfta det konservativa brittiska Tories-partiet till makten under Margaret Thatcher med sina innovativa reklamidéer, lät meddela att vinsten kommer landa “klart under förväntade nivåer på grund av oegentligheter i redovisningen som gåtts igenom av oberoende revisorer.

Granskningen aviserades i augusti och utfallet av denna publicerades på onsdagen. Så väl intäktsposter i resultaträkningen som tillgångar och skulder i balansräkningen hade rödflaggats.

I öppningen var aktien hela 53 procent ned, för att senare stabilisera sig kring en nedgång på 47 procent.

Året har varit mycket besvärligt för M&C Saatchi och aktiekursen har dykt 70 procent till den lägsta nivån sedan 2009.

Tidigare gick firman under namnet Saatchi & Saatchi efter de två grundarbröderna Charles och Maurice. Den senare av de två var under en period vice ordförande i Tories.

M&C Saatchi har numer en internationell prägel med kunder och representation över hela världen, bland annat finns ett kontor i Stockholm.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här