Lager, rea och resultat i fokus inför H&M

Morgonens delårsrapport från H&M väntas visa den lägsta rörelsevinsten sedan 2001. Maria Landeborn, Senior strateg på Danske Bank, säger att lagernivåer och andelen reaförsäljning kommer att vara i fokus.  
Lager, rea och resultat i fokus inför H&M - hm-butik-affarsvarlden-700_binary_6895386.jpg

– Hur det kommer att gå för aktien beror på vad marknaden fokuserar på och jag tror att det finns tre saker om investerare är intresserade av. Det första är lagernivåerna som har ökat under en lång period, men som H&M har sagt att de ska minska. Den andra saken är resultatet som redan är förväntat vara lågt. Och den tredje är hur mycket de har reat.

– I försäljningssiffrorna som redan har kommit ser man att försäljningen har växt med 4 procent, men vi vet ju inte vad som drev den försäljningen. H&M har sagt att de ska rea mindre, är det sant betyder det att man säljer med bättre marginaler, och att man säljer mer av den ordinarie kollektionen.

Enligt Landeborn är H&M:s dåliga rörelsevinster de senaste åren ett resultat av en hög konkurrens och att alltfler väljer att handla online, där utbudet är betydligt större.

– Försäljningen har utvecklats svagt och man har tvingats till stora reor. Det är också en hög konkurrens dels från andra kedjor, dels från online-plattformar som säljer många varumärken, till skillnad från H&M som endast säljer deras egna kläder. För konsumenterna är det i dag lätt att jämföra och det finns ett mycket stort utbud som är bara ett klick bort.

H&M:s relativt nya varumärken H&M Home och cafét It’s Pleat är två exempel på initiativ för att på sikt öka försäljningen, säger Maria Landeborn.

–  Man testar nya koncept med mål att öka försäljningen och locka människor till butiken, eftersom det gamla konceptet med att öppna en strid ström av nya klädbutiker inte funkar längre.https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gif

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund