Lindex: Naken butikskedja

Klädkedjan Lindex tycks avklädd och har inga visioner kring sin Tysklandssatsning. Därför är placerarnas intresse ljumt.

Detaljhandelskedjan Lindex är en av börsens stora skara eftersläntrare. Förra året föll Lindexaktien med drygt 20 procent och har därmed hamnat i skuggan av storasystern H&Ms kursframgångar. Trots att Lindex försäljning uppgår till en tiondel av H&M så utgör börsvärdet bara lite drygt en procent av hela H&M-värdet.

Jämförelsen kan tyckas vara orättvis eftersom H&M har varit en kurskanon under många år. Men bolagen bär vissa likheter. Båda har ridit på framgångsvågen för klädkedjorna som under hela 1990-talet har tagit över stora delar av konfektionshandeln från varuhus och småbutiker. Först skedde det i Norden och därefter har bolagen fortsatt till Tyskland.

Lindex är inte heller något dåligt bolag: det är Sveriges och Norges största klädkedja för damkläder. Det har även tagit kontrollen över den svenska marknaden för barnkläder. Enligt VD Hans Johansson har Lindex andel ökat under 1990-talet från 1 till 14 procent, bland annat genom varumärket Fix.

Tysklandsfrågan

Dessutom har Lindex bra kontroll över sina kostnader. Varje år arbetar Lindex med att öka lönsamheten per kvadratmeter butiksyta. Det görs genom att öka storleken på de befintliga 300 butikerna eller genom att introducera särskilt lönsamma varor bland klädförsäljningen, exempelvis kosmetika. Men det är satsningen i Tyskland som har blivit ett frågetecken.

För Lindex del inleddes etableringen i Nordtyskland under våren 1998, men redan ett par år tidigare hade aktiemarknaden hört talas om denna expansion. Tysklandsexpansionen lät ursprungligen intressant, men bara några månader efter startskottet så var placerarnas intresse för Lindex ljumt. Och den njugga behandlingen har fortsatt

Inga visioner

Anledningen är Lindex stora problem: avsaknaden av visioner. Trots att Lindex ska öppna 50 nya Lindexaffärer utöver de 11 som redan finns i Tyskland så uppfattar inte aktiemarknaden det som att det tyska äventyret ger bolaget någon större tillväxtpotential. Om tre år kan Lindex tyska verksamhet bidra till maximalt en fjärdedel av försäljningen. Men sannolikt blir det mindre.

Under tiden visar Lindex en svag vinstutveckling eftersom det tyska äventyret naturligtvis kostar massor av pengar. Lindex beräknar att det dröjer ett och ett halvt år innan en tysk butik visar operativ vinst och först efter fyra till fem år är hela investeringen betald.

Välskött

För Lindex är situationen kinkig. Utan satsningen i Tyskland vore Lindex ett välskött detaljhandelsföretag. Bolaget skulle visa stigande vinster med sina 300 butiker i Sverige, Norge och Finland och dessutom kunna växa något genom att öppna ytterligare 50 butiker i dessa länder. Men tillväxtmöjligheterna vore ändå begränsade, vilket naturligtvis är ett problem på aktiemarknaden där alla större detaljhandelsbolag ägnar sig åt expansion.

Lindexledningen har inte lyckats förmedla sin strategi med det tyska äventyret. I stället för visionerna i Tyskland har det varit Lindex logistiksamarbete med BTL som har stulit uppmärksamheten. Det får bolaget att se slimmat ut, men knappast växande och expansionen känns därför inte riktigt helhjärtad. Detta måste Lindexledningen ta itu med om den dåliga kursutvecklingen fortsätter.

Visserligen kan tillväxt gå för fort. Det har den också gjort i Lindex egen historia. Men tyvärr finns det något runt företaget Lindex som mer för tanken till en långsamt utdöende art än till en pigg snabbväxare. Det gäller exempelvis satsningen på e-handel vilket borde ha varit en av de hetaste frågorna för en detaljist under de senaste åren. Det har uppenbarligen också slagit Lindex, marknadsledaren på damkläder i världens mest internettäta land.

För två veckor sedan inledde bolaget en förstudie på området.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.