LPI: Äntligen en billig introduktion
Ett skäl till att köpa aktier i en liten lastvagns–underleverantör är att bolaget snart kan bli uppköpt. LPItillverkar komponenter och maskiner för fordonsindustrin.Fordonsindustrin lägger ut en allt större del av produktionen påunderleverantörer. Dessa måste bli större och starkare för attklara nya åtaganden. Följden lär bli många affärer blandunderleverantörer.
LPI kan uppvisa en mycket god försäljningstillväxt under desenaste åren och omsätter idag omkring 100 miljoner kronor.Företagsledning pekar också på att fordonsindustrin (liksommånga andra branscher) vill knyta till sig underleverantörer som,utöver komponentförsörjningen, kan delta i utvecklingsarbetet.Detta kräver ingenjörs-kapacitet, vilket LPI säger sig besitta.LPI:s litenhet är emellertid ett bekymmer eftersom stora ochglobala industriföretag även strävar efter att dra ner antaletunderleverantörer till ett minimum. Detta för att förenklaupphandlingen och effektivisera komponentflödena i komplexaförsörjningsnät.
Det finns också en utveckling mot att leverantörerna skallansvara för funktioner i lastvagnen snarare än att levereraenskilda komponenter. I det perspektivet är det svårt att se hurdet lilla LPI skall kunna hävda sig. På sikt måste sannoliktbolaget komma in i ett större och starkare företag, vilket i sigkan vara ett skäl till att teckna sig i introduktionserbjudandet.Bolaget kan visa upp en förhållandevis god resultatnivå trotssin litenhet. Rörelsemarginalerna har varit upp kring 10 procent,och för 1998 räknar ledningen med en marginal på närmare åttaprocent.
Om detta är uthålligt är tveksamt. Hela 60 procent avförsäljningen kommer från lastvagnskunder. Även om kunder finnsäven i förpackningsindu-strin (Tetra Pak) så är det storaberoendet av lastvagnar oroande. Lastvagnsindustrin lider avöverkapacitet och en svag prisutveckling, låt vara att volymernanu är på väg upp. Tricket att få upp vinsterna ilastvagnsföretagen till de marginalniåver som aktiemarknadenkräver är att trycka ner kostnaderna, och då liggerunderleverantörerna illa till oavsett om de har intimasamarbetsrelationer med kunden eller inte.
Det officiella skälet till att huvudägaren Ahlström&Partnersväljer att nyemittera aktier och sälja ut gamla aktier ärkapitalbehov för att finansiera ny tillverkningskapacitet ochdatasystem. Bolaget har länge haft negativa kassaflöden på grundav höga investeringar. Givetvis handlar utförsäljningen också omatt ägarna vill avhända sig en del av sin risk i bolaget.Däremot behåller huvud-ägarna makten över bolaget viarösträttsdiffrentierade aktier. Efter nyemissionen ochförsäljningen av gamla aktier har Ahlström&Partners 23 procentav kapitalet men 54 procent av rösterna.
Priset på 55 kronor ger ett p/e tal på drygt 10 om man godtarledningens vinstprognos för nästa år. Detta är dock intesärskilt intressant, låt vara att vinstmultipeln knappast ärutmanande, eftersom det är den långsiktiga utvecklingen som ärdet kritiska. Som sagt är det svårt att tro på att nuvarandemarginaler är uthålliga. Däremot har bolaget haft en snabbförsäljningstillväxt historiskt, och att döma av ledningensutfästelser om en tillväxttakt på 15-20 procent framöverframstår ändå priset som attraktivt.
Totalt tillförs bolaget 22,5 miljoner kronor efternyemissionskostnader. Teckningstiden löper till och med 4december och anmälan sker till Fischer Partners Fondkommission.
KAPITALBEHOVLPI 1994 1995 1996 1997* 1998* 2000**Omsättning 64 81 88 95 115 200Rörelseresultat 6,3 7,5 6 7,8 8,9Resultat efter finans 3,5 4,4 3,2 5,5 7,5Kassaflöde -3,2 -1,2 -2,3 * Ledningens prognos ** Ledningens muntliga prognos
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.