LVMHs vd: ”Vi måste vara försiktiga med bubblor med metaverse”

Metaverse kan bli en affärsmöjlighet för franska lyxjätten LVMH men "vi måste vara försiktiga med bubblor". Det sade bolagets vd och styrelseordförande Bernard Arnault under rapportsamtalet på fredagen.
LVMH:s Bernard Arnault.
LVMH:s Bernard Arnault. Foto: AP Photo/Thibault Camus/TT

LVMH-chefen uppgav att bolaget för närvarande är fokuserat på det verkliga snarare än det virtuella. ”I det här skedet är vi i den verkliga världen och säljer riktiga produkter”, skriver CNBC.

Emellertid står lyxindustrin i centrum för metaverse tillväxtförhoppningar. Exempelvis kan en virtuell Gucci-väska säljas för 4 500 dollar på spelet Roblox, skriver nyhetskanalen. Bolaget som Nike, Balenciaga och Burberry planerar att förvandla sin varumärkesstatus för att skapa digitala vinster.

”Vi måste vara försiktiga med bubblor. I början av internet dök det upp alla möjliga saker och sedan sprack bubblan. Det kan finnas relevanta applikationer, men vi måste se vilka universum som faktiskt kan vara lönsamma”, anslog Arnault och fortsatte.

”Det ska bli intressant att se hur det genererar vinst. NFT genererar vinst, och jag är säker på att detta kommer att ha en positiv effekt om saker och ting görs ordentligt.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.