Mathem ökade omsättningen rejält 2020 men…

Mathem redovisar samtidigt rekordförlust på närmare en halv miljard kronor.
Mathem

 

Den digitala matbutiken Mathem, som har Kinnevik som storägare, ökade omsättningen till 2,3 miljarder kronor 2020. Det kan jämföras med 1,5 miljarder kronor för helåret 2019.

Direktleveranser till kund var en starkt bidragande faktor som växte med 105 procent under coronåret. Det rapporterar Ehandel.se som tagit del av bolagets årsrapport för 2020.

Satsningarna som Mathem gjorde under året innebar en rekordförlust på 471 miljoner kronor, jämfört med 340 miljoner kronor året innan. Antalet anställda i bolaget växte från 911 till 1 428 stycken

”Under 2021 avser Mathem fortsätta satsningen på ökad tillväxt och lönsamhet genom starkt fokus på fortsatt mycket hög kundnöjdhet och utökat sortiment av både varor och tjänster. Resultatet under 2021 planeras vara fortsatt negativt för helåret, men kontinuerligt förbättras i takt med ökad volym, ökad service och utökade samarbeten under 2021”, skriver bolaget.

Affärsvärlden har tidigare rapporterat om Mathem och de utmaningar som de, och andra mat-e-handlare står inför. Att öka omsättningen och förlusten samtidigt är en huvudvärk för de flesta aktörer som ägnar sig åt mat på nätet. Och därför pågår just nu ett race där de stora livsmedelsjättarna, såsom Axfood och Ica men även Kinneviks Mathem, håller på att etablera gigantiska logistiklokaler med modern lagerhantering då en stor del av det arbetet ännu är manuellt.