McDonalds från insidan

PODCAST KAPITALET. Hon började vid McDonalds stekbord på 1980-talet. I dag driver Christina Richter åtta restauranger, med en omsättning på över 200 miljoner kronor. Nu berättar hon hur världens största snabbmatskedja fungerar från insidan. 
McDonalds från insidan - kapitalet_binary_6843042.png

 

Christina Richter hör till den begränsade skara svenska som äger egna McDonaldsrestauranger. Världens största restaurangkedja är i stor utsträckning ett franschisekoncept, där merparten av vinsten kommer från royalty- och hyresintäkter från ett globalt nätverk av entreprenörer. På den vägen kunde Richter gå från ett nattjobb i Göteborg, till att i dag basa över ett eget växande restaurangimperium. Men hur mycket kan hon påverka restaurangernas utbud och priser? Och vilka produkter är mest lönsamma? I veckans avsnitt av Kapitalet berättar hon om tillvaron som McDonaldsentreprenör. 

<span class='js-extra-html' data-iframe='’>

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.