Miljardärerna som utmanar Alfa

Ett av Alfa Lavals största framtidshopp möter nu oväntad konkurrens. Den svenska miljadärsfamiljen Jensen utmanar jättarna Alfa Laval och Wallenius om en ny mångmiljardmarknad.

– Vi som jobbar i branschen tycker det är kul att det kommer fler spelare inom det här området. Samtidigt ska man ha klart för sig att det finns ett hundratal förslag till lösning hur man ska komma till rätta med de här problemen.

Calle Tullstedt, ansvarig för vattenreningssystemet Pureballast, ett system för att rensa ballastvatten i fartygstankar, är artigt korrekt när han får frågan om den nye konkurrenten. Han säger sig vara glad åt att få svensk konkurrens.

Tullstedt ansvarar för vad som i Alfa Lavals interna dokument pekas ut som en kommande miljardmarknad, ballastvattenreningssystem. Alfa Lavals konstruktion, som tillhör de tidigaste i världen, ligger i bolaget Alfawall, ett samriskbolag ägt av Alfa Laval och biltransportrederiet Wallenius dotterbolag Wallenius Water.

– Det har krävts flera år av prover och en lång rad godkännanden innan vi kommit så långt som vi gjort, säger Calle Tullstedt.

Men bakom utmanaren, den nystartade konkurrenten Ekomarine AB, ett Nackaföretag, finns också resurser. Sedan förra sommaren ägs bolaget till 15 procent vardera av Östersjöstiftelsen, som leds av PO Edin, och av familjen Jensens ägarbolag Allba Invest.

Den senare familjen gjorde 2006 ett klipp när den sålde sitt drygt 50 år gamla familjeimperium, elektronikdistributören Elfa, för 1,2 miljarder kronor till riskkapitalbolaget Industri Kapital (som sedan sålde det vidare för dubbla priset i mars i år, något som gav familjen ytterligare över 300 miljoner kronor).

Enligt Ekomarines färska årsredovisning påbörjades under hösten ett projektarbete för att utröna potentialen för bolagets teknik när det gäller rening av ballastvatten:

– Vi har genomfört test och är på väg mot skarpa lösningar, säger bolagets vd Claes Tarras Ericsson som hoppas att utrustningen ska kunna godkännas av FN:s sjöfartsorganisation IMO under nästa år.

– Vi siktar på att påbörja försäljning under nästa år, säger han.

Den miljardmarknad som både Alfa Laval och Ekomarine tar sikte på är resultatet av hård regelstyrning. Nya internationella sjöfartsregler ställer krav på att ballastvatten, som följer med olastade fartyg över världshaven, ska renas. Orsaken är rapporter världen över om hur tidigare okända djurarter har liftat med ballastvatten och invaderat nya vatten och förstört ekosystem. Djur, växter och bakterier som kan spridas mellan haven är ett av de största hoten mot havsmiljön, enligt FN.

– I dagsläget har vi cirka fem installationer men vi har sålt cirka 30 system. Ett system kostar cirka fem miljoner kronor, säger Calle Tullstedt vid Alfa Laval.

Han beskriver efterfrågan på reningsprodukterna som “väldigt stor” trots att de nya reglerna ännu inte trätt i kraft:

– Det är ett väldigt stort intresse globalt och att det beror på de nya bestämmelserna som ska införas med början 2010. Då ska 30 procent av de nybyggda fartygen ha reningssystem. 2016 ska alla fartyg, nya och gamla, ha sådana system.

Det betyder en helt ny miljardmarknad i vardande. Redan om två år berörs 500 fartyg årligen och om fyra år handlar det om 1 500 fartyg årligen, eller en marknad värd cirka 7,5 miljarder kronor. Och om åtta år omfattas, enligt Calle Tullstedt, cirka 35 000 fartyg världen över av bestämmelserna.

Inte bara Ekomarine och Alfa Laval/Wallenius tar sikte på den nya marknaden. Internatioenlla konkurrenter finns både i USA och i Europa:

– Vårt system är färdigt och vi väntar oss ett godkännande från IMO nu i juni. Och så finns det ett system som heter Hamann, tyskt, som är i princip färdigt. Och ett norskt system, Ocean Saver, som kan bli godkänt i slutet av året.

Alfawall ägs gemensamt av Wallenius Water och Alfa Laval men bolagets produkt, PureBallast säljs genom Alfa Lavals internationella säljnätverk.

Konkurrenten Ekomarine ägs till 15 procent vardera av Östersjöstiftelsen och familjen Jensens Allba Invest som investerade 10 miljoner kronor vardera i bolaget i en nyemission för ett år sedan. Kapitaltillskottet värderade därmed bolaget till 60 miljoner kronor.

Största ägare är fortfarande grundarna, Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, som genom eget bolag, Save the World Holding AB, har cirka 42 procent av bolaget.

Ekomarine har fram till nu mest gjort sig känt som utvecklare och säljare av miljövänlig bottenfärg för fritidsbåtar. 2008 är det första året som färgerna säljs men hur försäljningen avlöpt vill inte Claes Tarras Ericsson berätta:

– Av konkurrensskäl vill vi inte säga det. Det får anstå till årsredovisningen nästa år.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.