Millicom(e)backen
Den som någon gång rest i Latinamerika vet att gatan är nyckeln till försäljningsframgångar i den delen av världen. Längs gatorna finns säljare överallt och på varje lite längre bussresa kommer försäljare ideligen ombord och erbjuder läsk, bananer, vatten och mackor och tilltugg.
Det här har Kinnevikkontrollerade mobiltelefonoperatören Millicom International med verksamhet i 16 tillväxtländer tagit fasta på:
– Vårt mål är att sälja några minuter varje dag till våra kunder, att skapa vanebeteenden precis som när människor på andra håll i världen går in och köper kaffe till frukost i ett Starbuckscafé varje morgon, säger Marc Beuls, vd vid bolaget, till Affärsvärlden.
Får han välja inspirationskälla för sin verksamhet väljer han bolag som Pepsico, Procter & Gamble och Burger King, bolag som säljer snabbrörliga konsumtionsvaror till breda massor.
– Vi har inget annat telekombolag som inspirationskälla utan helt andra företag. McDonald’s budskap är att du ska köpa en hamburgare varje dag. Vi vill sälja minuter varje dag och därför erbjuder vi så låg påfyllnad som 1,50 kronor. Det räcker till några korta telefonsamtal.
Taktiken har visat sig lyckosam. Bolagets försäljning hittills i år har nästan förbubblats samtidigt som vinsterna stiger i samma takt. Kontantkort med varumärket Tigo säljs från gatustånd och små telebutiker. Och aktiekursen har hängt med. Sedan bolaget var en hårsmån från totalhaveri 2002 har kursen klättrat 50 000 procent, från som lägst 19 cent, motsvarande 1,50-2 kronor, till 700-750 kronor nu i förra veckan. Därmed är bolaget nu det tyngsta innehavet i Kinneviks portfölj och har ett marknadsvärde på 73 miljarder kronor, att jämföra med Tele 2:s 58 miljarder.
Och uppgången kan mycket väl hålla i sig, för bolaget är fortfarande något av analytikernas och placerarnas favorit. Ett 40-tal av dessa reste runt i Colombia för en månad sedan med beväpnad eskort och blev, enligt dem som Affärsvärlden talat med, imponerade över den fart som Millicom har fått på den operatör som bolaget köpte för ett år sedan. Investmentbanken Morgan Stanleys analytiker skrev till exempel nyligen upp riktkursen på aktien till cirka 950 kronor.
Tillväxtförhoppningarna ser ut att vara välgrundade, för köpet i Colombia ser ut att kunna följas av fler de närmaste åren. De länder som har dykt upp på Millicoms radar är Costa Rica, Nicaragua och Panama.
– Panama har ett auktionsförfarande som kommer i gång nu i december och blir klart någon gång nästa år. Minimibudet är 52 miljoner dollar och vi tänker inte vara med på någon vansinnig auktion, säger Marc Beuls.
Det gamla Millicomlandet Vietnam är också på tapeten nästa år. Regeringen håller på att välja ut de banker som ska hjälpa till vid utförsäljningen av olika statsägda företag. Ska Millicom komma tillbaka som till exempel 30-procentig ägare i Vietnam av Mobifone kan de mycket väl gå löst på någonstans mellan 5 och 10 miljarder kronor, om abonnentstocken på cirka 10 miljoner kunder används som måttstock. Risken är att priset trissas upp för mycket, flera stora internationella telebolag finns på plats redan, och då kommer Millicoms Marc Beuls att tacka nej.
– Vi är intresserade av nya länder, men viktigast är fortfarande att våra pengar satsas där de ger bäst avkastning. Och vi kan utveckla våra existerande 16 marknader en hel del, säger han.
Och där finns det mycket kvar att göra. Länder som Ghana och Tanzania har 15-20 procents mobiltelefonpenetration och bedöms nå 50-60 procent inom tre till fem år. Det betyder att den nuvarande ökningstakten som Millicom har, på 1 000 abonnenter i timmen, cirka 2 miljoner under innevarande kvartal, kan öka ytterligare. Det gör i sin tur att kostnaderna för nätinvesteringar ökar i högre takt än vad bolaget tidigare skissat på. I år ökar de utgifterna med 40-50 procent mer än vad bolaget förmodade förra hösten:
– Det blir 1 miljard dollar i år och minst lika mycket nästa år. Men det är en bra sak, för det betyder att vi får fler kunder, säger Marc Beuls.
För fem år sedan var Millicom på fallrepet. Så hur stort är Millicom om fem år?
– Du får titta på vad analytikerna säger. Men den kris vi upplevde för fem år sedan finns det ingen anledning att tro att vi får se igen. Vi kan göra alla investeringar vi behöver göra utan att hamna i problem.
Analytikerna säger att ni ska bli dubbelt så stora på fem år, vilket betyder en tillväxt på i snitt 15 procent per år.
– Det är ungefär vad du ska titta på.
Och ett företag som kan nå 50 procents rörelsemarginal på Sri Lanka, där medelabonnenten ringer för 30 kronor i månaden, bedöms allmänt ha mer att ge. Goda utsikter alltså. För Kinneviks nygamla klenod.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.