Millicom sänker utdelningen

Teleoperatören Millicom redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar högre vinst. Millicom sänker utdelningen till 1 dollar från 2,64 dollar.

Omsättningen steg 17,3 procent till 1 150 miljoner dollar (980).

Rörelseresultatet blev 129 miljoner dollar (107). Rörelsemarginalen var 11,2 procent (10,9).

Resultatet efter skatt blev 223 miljoner dollar (-94).

Bolagets omsättning i den latinamerikanska verksamheten var 1 577 miljoner dollar (1 381), väntat enligt Factset var 1 545 miljoner. I redovisningen för Latinamerika ingår siffror från joint-venture-bolag såsom de vore fullt konsoliderade.

Den organiska tillväxten i den tjänstesektorn låg på 2,3 procent (3,7).

Ebitda-resultatet i Latinamerika var 648 miljoner dollar (524), väntat var 639 miljoner. Ebitda-tillväxten var 2,0 procent (4,0).

Den organiska tillväxten OCF (ebitda-capex) var 10,6 procent (11,2).

Bolaget meddelar att de planerar återköp av egna aktier på minst 500 miljoner dollar under de kommande tre år. Bolaget föreslår också en utdelning med 1,00 dollar per aktie. Året innan var utdelningen 2,64 dollar.

Millicom uppger att flera av de utmaningar man såg makroekonomiskt och konkurrensmässigt under 2019 kan komma att fortsätta att påverka bolagets utveckling i närtid.

För 2020 räknar bolaget med att göra meningsfulla framsteg mot de medellånga målen om att leverera organiskt tillväxt inom tjänstesegmentet runt 5 procent (mid-single digit), medan ebitda-tillväxten vara “mid-high” ensiffrigt för den latinamerikanska verksamheten. OCF-tillväxten bedöms vara omkring 10 procent inom samma segment.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.