Mobiljätte får draghjälp av Zlatan

För första gången väntas Huawei nå sin prognos på mobiltelefontelefonfärsäljning. Och det tack vare senaste modellen Mate S, satsningen på FoU och fotbollslaget PSG där Zlatan Ibrahimovic spelar.

På flygplatsen i Shenzhen i Kina
lyser Huaweis senaste mobiltelefon Mate S på stora annonstavlor. Det är
här som den kinesiska tillverkaren har sitt huvudkontor.

Bolaget
är inte bara Ericssons absolut tuffaste konkurrent på mobila nät. Även
telefontillverkare som Samsung och Apple börjar känna av det kinesiska
hotet.

Huawei har tillverkat
mobiltelefoner under många år, men utan att komma i närheten av de stora
giganterna. Ambitionerna har det inte varit fel på. Men bolagets
prognoser har slagit fel år efter år.

2012 räknade bolaget med att sälja 50-60 miljoner mobiler världen över. Det blev bara ungefär hälften, 32 miljoner.

Förra året var målet 80 miljoner telefoner, men för tredje året i rad underpresterade kineserna.

Så vem trodde på årets prognos på över 100 miljoner sålda mobiler?

Men
för första gånger ser det ut som Huawei kommer att uppfylla sitt mål.
Under första halvåret såldes 48 miljoner mobiler, och under andra
kvartalet blev Huawei trea i världen efter Samsung och Apple, enligt
Gartners marknadsanalys.

När
jag nu, i slutet av oktober, träffar bolaget på hemmaplan i Shenzhen
upprepar Bruce Li, chef för mobiltelefonerna, att man är ”on track” för
att nå över 100 miljoner under 2015.

Att
Huaweis mobiler nu är trea i världen upprepas gång på gång under mitt
besök.Att bolaget fortfarande ligger långt efter de två dominerande
spelarna med sin marknadsandel på 7,8 procent har dock ingen tagit upp.
Inte heller att nummer fyra i världen, Lenovo, ligger rätt nära.

Men
Bruce Li har rätt i att Huawei är på uppåtgående. Under första
kvartalet var Huawei fyra efter Lenovo, och Huawei har lyckats bra med
att kopiera sina inhemska konkurrent Xiaomis framgångsrika satsning på
mobilförsäljning online.

Huaweis onlinevarumärke Harmon står numera för en tredjedel av den globala försäljningen, och andelen är ännu högre i Kina.


IFA-mässan i Berlin nyligen lanserade Huawei sin senaste toppmodell
Mate S. ”Den första modellen som Huawei-anställda i Sverige kan tänka
sig att välja i stället för Iphone och Samsung”, som en anställd i Kista
nyligen sa till mig.

Så Huawei har kommit en bra bit, vilken är er största utmaning nu?

Att konsumenternas bild av varumärket och själva produkterna inte en
perfekt match. Så därför måste vi bevisa för konsumenterna att mobilerna
är bättre än de tror, säger Bruce Li, chef för mobiltelefoner hos
Huawei.

Genom ökad satsning på marknadsföring?

För det första genom att satsa mer på innovation. För det andra satsar
vi på att sponsra olika fotbollslag och liknande. Och som du säger mer
på marknadsföring. Och för det tredje måste vi satsa mer resurser på
återförsäljningen. Att presentera mobilerna på ett bättre sätt ute i
butikerna, säger Mr Li.

I
januari förra året blev Huawei den engelska fotbollsklubben Arsenals
officiella globala mobilpartner, och strax därefter blev det klart att
Zlatans franska klubb Paris Saint-Germain skrivit på ett sponsorkontrakt
med Huawei för de tre kommande åren.

Kan du nämna en innovation som visar att er satsning betalar sig?
– Att vi effektiviserat energianvändningen, och därmed förlängt batteritiden. Och Force Touch förstås, lägger han till.

Med
Force Touch känner mobilen av hur hårt man trycker på bildskärmen, och
finesser i användargränssnittet som anpassar sig därefter. Bland annat
ska det användas för att kunna zooma i bilder.

Att
öka sin försäljning har flera tillverkare lyckats med. Att få den
lönsam har varit svårare. Huawei uppger att deras mobiler är lönsamma,
men ger ingen siffra.

Hur ska ni förbli lönsamma?

Genom att vi satsar på forskning och utveckling och därmed bli mer
innovativa för att kunna sälja mer. Vi satsar 10 procent av vår
försäljning på forskning och utveckling. Och det gör ingen annan
tillverkare.

Huaweis
FoU-satsning på mobilerna står i en klass för sig. I pengar är
satsningen ungefär 1,2 miljarder dollar om året och bolaget uppger 70
procent av enhetens 12000 anställda jobbar med t forskning och
utveckling.

Men FoU-satsningen kostar. Hur förbli lönsamma?

Ja, det kostar. Men vi måste ta fram konkurrenskraftiga mobiler för att
öka vår marknadsandel ytterligare. Stora volymer är viktigt för
lönsamheten.

Ni talar
också om att minska antalet modeller för att minska kostnaderna. I år
ni nere på 20 modeller. Väsentligt fler än Apple har…

Ja, att minska modellerna är ett av de viktigaste sätten att sänka
kostnaderna för oss. Vi har minskat vårt modellutbud och är nere på 20
modeller i år, inklusive modeller för vårt nya märka Honor. Men vi har
inte bestämt hur många det blir nästa år.

Den
viktiga amerikanska mobilmarknaden är en vit fläck på Huaweis
mobilkarta. Bruce Li uppskattar att bolaget där inte ens har 1 procents
marknadsandel. Men han hoppas att samarbetet med Google ska hjälpa.
Nyligen presenterade Google sina senaste Nexus-modeller, och den mest
avancerade av dem tillverkas av Huawei.


Vi behöver visa upp en riktigt avancerad modell i USA. Och även om det
står Nexus på Googles mobiler, så finns Huaweis logotype också med,
konstaterar Bruce Li.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco