Munters inleder strategisk översyn inom Foodtech

Klimatkontrollbolaget Munters väljer att inleda en strategisk översyn av sitt produkterbjudande i segmentet Foodtech med fokuset att accelerera den digitala tillväxten. Det framgår av ett pressmeddelande.
Munters
Munters grundades 1955 av uppfinnaren och entreprenören Carl Munters.

”FoodTech har ambitionen att bli global ledare i att koppla upp och optimera värdekedjan inom livsmedels- och lantbrukssektorn. Steget vi tar nu är en accelerering av vår strategi att växa den digitala delen av vår verksamhet genom att utvärdera olika alternativ för vårt marknadsledande produkterbjudande för inomhusklimat”, säger Pia Brantgärde Linder som är ansvarig över segmentet.

Flera olika alternativ ska utvärderas. Det kan resultera i delavyttringar, står det i pressmeddelandet.

Genom översynen vill bolaget fokusera mer på den digitala tillväxten inom mjukvara, Internet of Things, sensorer och kontrollsystem.

Av Munters totala försäljning 2022 på 10,4 miljarder kronor stod Foodtech för cirka 16%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco