Nelly förbättrar resultatet men omsättningen minskar

E-handelsbolaget Nelly Group redovisar minskande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade en vändning till vinst.
Nelly förbättrar resultatet men omsättningen minskar - nelly_lounge_1
Foto: Nelly

Omsättningen sjönk 5,1 procent till 222,2 miljoner kronor (234,2).

Förändringen förklaras huvudsakligen av lägre B2C-försäljning innan returer. Minskad B2B-försäljning och lägre fraktintäkter påverkade också nettoomsättningen negativt, medan lägre returgrad bidrog positivt sett mot samma kvartal föregående år.

Bruttoresultatet blev 109,1 miljoner kronor (95,8), med en bruttomarginal på 49,1 procent (40,9).

Rörelseresultatet blev 1,4 miljoner kronor (-33,7), med en rörelsemarginal på 0,6 procent.

Resultatet efter skatt blev -1,9 miljoner kronor (-34,8).

Resultat per aktie uppgick till -0,06 kronor (-1,93).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -4,5 miljoner kronor (-53,9).

Likvida medel uppgick till 126,0 miljoner kronor (35,8).

Nelly uppges vara mitt uppe i flera viktiga projekt kopplat till att stärka IT-arkitekturen i bolaget från grunden.

“Övergången till mer flexibel och användarvänlig teknik kräver betydande investeringar och fokus från organisationen men den kommer på sikt skapa helt nya förutsättningar för en mer personaliserad, inspirerande och smidig kundupplevelse, och därför prioriteras det här förändringsarbetet både under resten av det här året och under 2025”, skriver Helena Karlinder-Östlundh, vd för Nelly Group.

Nelly Group, Mkr Q1-2024 Q1-2023 Förändring
Nettoomsättning 222,2 234,2 -5,1%
Bruttoresultat 109,1 95,8 13,9%
Bruttomarginal 49,1% 40,9%
Rörelseresultat 1,4 -33,7
Rörelsemarginal 0,6%
Nettoresultat -1,9 -34,8
Resultat per aktie, kronor -0,06 -1,93
Kassaflöde från löpande verksamhet -4,5 -53,9
Likvida medel 126,0 35,8 252,0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF