Nevs kan bli viktig pusselbit i Evergrandes satsning

Nevs nya ägare investerade nyligen 17 miljarder i en kinesisk bilhandelskedja. Det kan ge Nevs ett enormt skyltfönster mot den kinesiska marknaden.

På tisdagsmorgonen offentliggjordes att Evergrande Group är elbilstillverkaren Nevs nya majoritetsägare. Evergrande har köpt 51 procent av aktierna för 930 miljoner dollar, motsvarande 8,3 miljarder kronor. Det innebär en viktig kapitalinjektion i svenska Nevs som är sprunget ur Saabs konkursbo.

Evergrande grundades 1996 och sysslar huvudsakligen med fastighetsutveckling. I fjol placerade sig företaget i mitten på magasinet Fortunes lista över de 500 största företagen i världen, sett till intäkter.

Företaget har de senaste åren breddats och sysslar numer även med hälsa, turism och finansiella tjänster. I fjol inleddes en ny treårsplan, den åttonde i ordningen. Den innebär bland annat att fokus på högteknologisk industri fogas till intressesfären.

Vi har redan fått se exempel på det. I höstas investerade ett av dotterbolagen, Evergrande Health Industry Group, 853 miljoner dollar, motsvarande 7,6 miljarder kronor, i Faraday Future som bygger elbilar i premiumklassen.

Ytterligare en investering väl värd att nämna är den som i september gjordes i en av Kinas största bilåterförsäljare, Xinjang Guanghui Investment. Investeringen var på 1,9 miljarder dollar, motsvarande 17 miljarder kronor.

– Det där låter intressant, säger Mikael Wickelgren, fordonsexpert och lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde,

– Bristen på närvaro i Kina har varit en akilleshäl för Nevs. Nu har de plösligt en potentiell marknadspresentation. Använder man de här marknadskanalerna är det värt mycket och kan vara minst lika viktigt som pengarna Evergrande stoppar in, fortsätter han.

Om så faktiskt blir fallet är ännu oklart. Nevs kommunikationschef Fredrik Fryklund har för lite kunskap om Evergrandes intentioner för att uttala sig i nuläget, meddelar han.

Mikael Wickelgren konstaterar att kapitalinjektionen i Nevs förstås är av stor betydelse för företagets möjligheter att lyckas framöver. Men Evergrandes stabila kinesiska närvaro är också av stor betydelse, betonar han.

– Man ska inte underskatta att detta blir ytterligare en uppankring på den marknad Nevs hela tiden sagt att man siktar på. Den typen av koppling är väsentlig och viktig. Det har vi inte minst iakttagit vad gäller Volvo Cars, säger han.

Är en sådan koppling ännu viktigare när det handlar om Kina jämfört med andra stora marknader?

– Den är åtminstone inte mindre viktig. I Kina råder en sorts hanterad marknad. Någonstans i slutändan finns det folk på central nivå som ska tycka att det här är bra idéer. Företagen planeras inte på detaljnivå utan verktygen utgörs i stället av tillåtelse att tillverka och licenser för att sälja, säger han.

Nevs är ett svenskt bolag med huvudkontor i Trollhättan. Där finns den gamla Saabfabriken som ännu inte har börjat användas för produktion av Nevsbilar. Frågan när den kan tänkas komma igång – om någonsin – hänger fortfarande i luften. Kai Johan Jiang sa på tisdagen till SR P4 Väst att Evergrandes investering möjliggör en tidigare uppstart av Trollhättanfabriken. Nyligen startades produktion upp i företagets nya fabrik i den kinesiska staden Tianjin och ytterligare en ska öppna under året.

Vilka omedelbara följder får affären?

– I det större perspektivet har jag svårt att se någon dramatik. Det ger väl mer en slags substans till de intressanta planer som Nevs har. Det här ger dem en sportslig chans att förverkliga dem. Trovärdigheten ser nu mycket bättre ut, säger Mikael Wickelgren.

På frågan vilken betydelse affären får för Trollhättan påpekar han att Nevs alltid hävdat att det som händer i Kina är till gagn för Trollhättan. Han tror i vilket fall som helst inte att affären får negativa konsekvenser.

Mikael Wickelgren drar också i detta fall paralleller till Volvo Cars. Kinesiska konsumenter har en förkärlek till västerländska produkter. Även om bilarna tillverkas i Kina kan varumärket uppfattas som svenskt. Men då måste det finnas kvar en svensk koppling, säger han.

Tror du att vi kommer att få se tillverkning i Trollhättan?

– Nevs har inte uteslutit det. De bygger nu tillverkningskapacitet i Kina. Men blir det hög efterfrågan på bilarna är det en lågt hängande frukt att starta upp den svenska fabrik de redan har. På sikt är det också en strategisk fråga. Det hade ökat trovärdigheten för att det är en svensk produkt de säljer. Jag vill dock hålla det ganska öppet om ifall det kommer att hända eller inte. Ingen har svaret ännu, inte ens Nevs själva, säger han.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.