Volvo Cars
Norge: Nya Volvon sålde slut på en timme
Den första upplagan av Volvo XC90 uppgick till 1927 bilar, vilket anspelar på det år som Volvo grundades.
De numrerade bilarna släpptes till försäljning på volvocars.com klockan 16.00 på onsdagen. En timme senare var nära nog samtliga bokade, skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.
Bland köparna återfinns 120 norska kunder.
– Intresset för nya Volvo XC90 har varit formidabelt över hela världen, säger Rune Gutteberg Hansen, kommunikationschef på Volvo Cars i Norge, i pressmeddelandet.
I Sverige är man helt ovetande om de norska uppgifterna. I ett mejl till Affärsvärlden säger Stefan Elfström, Media relations manager på Volvo Cars Sverige, att Volvon inte har sålt slut.
”Jag hörde efter med min kollega i Norge – man har uppenbarligen redan sålt 120 XC90 i Norge, ett fantastiskt resultat! Däremot är inte alla 1927 bilar sålda – man blir lätt vilseledd av beställningssystemet eftersom bilarna är preliminärt reserverade medan potentiella kunder är inloggade.”
Läs mer om den norska blundern här.
Volvo Cars nya bil är väldigt omskriven och pr-arbetet kring lanseringen har även tidigare väckt kritik.
I en krönika i Aftonbladet i veckan berättade journalisten Natalia Kazmierska att Volvo Cars pr-byrå The Viral Company erbjudit henne sammanlagt 4 000 kronor för att twittra om nya Volvo XC90.
Per Carleå, marknadschef på Volvo PV, bad om ursäkt för det inträffade via Dagens Media.
– Vi har full förståelse för hennes kritik. Det här är inget vi tycker är roligt över huvud taget, säger han till tidningen och fortsätter:
– Att betala journalister är helt främmande för oss, vi jobbar inte så över huvud taget. Att hon ska ha fått ett erbjudande om ersättning känns mycket främmande. Vi ger aldrig pengar till journalister.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.