Ny skatt tvärnitar bilmarknaden

Den nya fordonsskatten ger en rejäl baksmälla för de svenska nybilsregistreringarna i juli.

Introduktionen av det nya fordonsskattesystemet “Bonus-malus” från 1 juli medförde för juni månad rekordhöga nyregistreringar av både personbilar (+73 procent mot samma månad föregående år) och lätta lastbilar (+193 procent).

Nu på onsdagsmorgonen meddelades baksmällan för juli månad i Bil Swedens månadsrapport.

Enligt rapporten nära halverades de svenska nybilsregistreringarna i juli, med -49 procents tapp mot fjolårsmånaden.

För lätta lastbilar blev tappet än mer påtagliga -70 procent.

– De kraftiga upp- och nedgångarna av nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar i juni och juli beror på att många ville ta sina nya fordon i trafik före 1 juli för att undvika den kraftiga höjningen av fordonsskatten som Bonus-malussystemet innebär, kommenterar Mattias Bergman, vd för BIL Sweden, i rapportens pressmeddelande.

Hittills i år har nyregistreringarna av personbilar ökat med 9,1 procent och lätta lastbilar har ökat med 36,5 procent.

LADDBART ÖKAR SOM VÄNTAT

Antalet nyregistrerade laddbara bilar, det vill säga elbilar plus laddhybrider, ökade som väntat och steg med 107 procent i juli jämfört med juli förra året.

Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 18,7 procent i juli i år jämfört med 4,6 procent i juli förra året.

– Andelen laddbara bilar i juli var väsentligt högre än tidigare månader i år. Det beror till stor del på Bonus-malus effekten, men även att vi jämför med en mycket låg totalmarknad i juli i år. Alla elbilar och de flesta laddhybrider, som nyregistreras från 1 juli, får en högre så kallad klimatbonus jämfört med supermiljöbilspremien. Många nybilsköpare har därför avvaktat den högre bonusen, uppger Mattias Bergman här.

BIL Sweden spår nu att andelen laddbara bilar kommer att pressas upp mot cirka 9 procent för helåret 2018.

MINSKAD DIESELANDEL

Dieselandelen i juli i år var 22,6 procent, vilket är väsentligt lägre än under de senaste månaderna. Den låga dieselandelen var väntad till följd av Bonus-malussystemet. Många dieselbilar togs i trafik före 1 juli för att undvika den högre fordonsskatt som Bonus-malussystemet innebär. Juli månad förra året var andelen dieslar 48 procent.

OPÅVERKADE TUNGA LASTBILAR FORTSÄTTER GÅ MOT REKORDÅR

Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton, som inte omfattas av de nya skattereglerna, ökade med 6,8 procent i juli, och har hittills i år ökat med 0,3 procent jämfört med 2017, som var ett rekordår. Årets julisiffra är den högsta julisiffran under de senaste tio åren, konstaterar Bil Sweden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.