Optimismen på topp

Tillväxt och vinstmarginaler i konsultbranschen närmar sig den fantastiska uppgången runt millennieskiftet, visar årets utgåva av Affärsvärldens konsultguide. I årets undersökning växer alla branscher. Största orosmolnet är svårigheten att hitta personal.

Totalt 500 konsultföretag som verkar inom elva olika branscher. Drygt 138 000 personer, en försäljning på 125 miljarder kronor och ett resultat på ungefär 7,5 miljarder kronor. Så ser den svenska konsultindustrin ut i årets upplaga av Konsultguiden, Sveriges enda oberoende referensverk över konsultmarknaden. Uppgifterna baseras på en sammanställning av bolagens bokslut 2006.

Tillväxttal som påminner om it-hysterin under slutet av 1990-talet. Vinster som ingen sett på flera år och en högkonjunktur som aldrig tar slut. Det verkar inte finnas några orosmoln för konsulterna. De allt tjockare orderböckerna gör att uppdragen blir allt fler. Det innebär dock att företagen måste anställa för att klara av alla uppgifter. Det råder akut personalbrist inom de flesta branscherna.

När Konsultguiden frågade vad konsultbolagen ser som största hotet mot fortsatt tillväxt svarade mer än varannan konsult att det är bristen på kompetent personal. Andelen som svarar så har ökat dramatiskt de senaste åren. I årets enkätsvar är det 57 procent. Förra året var siffran 39 procent och för två år sedan var det bara 15 procent.

Bristen på personal är inte längre bara ett hot mot tillväxten, den minskar de facto företagens intäkter. Eller rättare sagt: tillväxtstakten blir mindre än den kunde ha varit. Personalomsättningen ökar och i de flesta konsultbranscherna är det huggsexa om de anställda. Företagen bjuder över varandra för att locka till sig personal vilket gör att löneläget blir allt mer ansträngt för konsultbolagen. Det slår mot marginalerna på ett par års sikt. När konjunkturen mattas av kommer konsultbolagen få brottas med ett annat problem, överflödig personal.

Konsulternas framtidstro påverkas inte negativt av problematiken i personalfrågan. De prognoser som konsulterna lämnat till Konsultguiden visar inget spår av oro, utan cirka två tredjedelar av företagen tror att tillväxten kommer bli tvåsiffrig under 2007. En gammal devis säger att tillväxt kostar pengar. Konsulterna själva tror inte att den snabba expansionen kommer påverka vinstmarginalen negativt, de är nästan lika optimistiska som tillväxtprognoserna. Närmare 60 procent tror på tvåsiffriga vinstmarginaler under 2007.

Om vi återgår till det gångna året kan man konstatera att fyra av elva konsultbranscher växer med över 20 procent: management, bemanning, rekrytering och pr-branschen. Bäst går bemanningsbranschen som nådde en tillväxt på hela 30 procent. En förklaring till den stora tillväxten är att expanderande industriföretag behöver nyanställa men vågar inte göra det, bland annat för att de inte litar på att konjunkturen håller i sig. Lösningen blir att låta bemanningsföretag ta den stöten om det skulle visa sig nödvändigt.

Uppgången för bemanningsbranschen har fortsatt under 2007, visar organisationen Almegas halvårsrapport. Enligt denna är tillväxten 20 procent under de första sex månaderna. Kundernas omättliga behov att hyra in personal sätter dock sina spår, speciellt i Stockholm. För samtidigt som det går mycket bra i övriga landet tappar bolagen 5 procent av sina intäkter i huvudstaden. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med folk att hyra ut för att fortsätta att växa i Stockholm.

Att hyra ut personal är inte så olikt att rekrytera personal. Rekryteringbranschen går för full maskin och noterar rekordresultat. Högkonjunkturen gör att det går bra för Sverige och arbetslösheten minskar och det blir nya befattningar att besätta. Allt fler kunder till rekryteringsföretagen har svårt att hitta rätt personal och konkurrensen om kompetent personal är knivskarp. Det föranleder många företag att satsa alltmer på exeutive search när högre poster ska tillsättas, vilket gynnar branschen. Ett hot för rekryteringsfirmorna är bemanningsjättarnas intåg som gör att konkurrensen ökar dramatiskt och riskerar att minska marginalerna.

– Bemanningsjättarna satsar alltmer på rekrytering, för att öka sina volymer. Generellt sett har deras processer blivit bättre, men det är som bekant svårt att vara bra på allt, menar Stefan Otterbeck partner på searchbolaget Qsearch.

En annan bransch som går mycket bra är managementbranschen. Tillväxten överskred 20 procent och intäkterna nådde nästan 10 miljarder kronor under 2006. Optimismen är nästan total. Men nu har konjunkturen för sektorn börjar mogna. Den starka utvecklingen de senaste åren kan vara på väg att plana ut. Efter att it-bubblan briserade minskade suget efter konsulttjänster markant under ett antal år vilket gjorde att break even-nivån i bolagen var låg 2004/05.

Managementbolagen hade under ett antal år jagat kostnader och minskat personalen, så när orderingången började ta fart 2004/05 blev resultatförbättringen i branschen dramatisk. I takt med uppsvinget har managementkonsultfirmorna successivt byggt ut sina organisationer igen. Det senaste året har bristen på kompetenta seniora, men också juniora, konsulter dock blivit akut. Problemet syns också tydligt när Konsultguiden frågar managementfirmorna efter vad som är största hotet mot deras tillväxt. Av de 59 företag som svarat anser 68 procent att bristen på kompetent personal är största faran.

Den bransch som tjänar mest pengar är pr-branschen. Dessutom ökar intäkterna kraftigt, med 22 procent. Annars har det varit mest snack om att förre statsministern Göran Persson numera arbetar åt pr-företaget JKL. Patrik Westander, vd på konkurrenten Westander, menar att uppmärksamheten i och med rekryteringen självklart ger JKL en hel del bra pr. Men att det även har andra fördelar på lite längre sikt.

– Att Göran Persson väljer att bli pr-konsult ger uppmärksamhet och tyngd till branschen. Det innebär samtidigt att granskningen av branschen kommer att öka, vilket är något jag välkomnar, säger Partik Westander.

En ökad granskning tror han kan driva på en utveckling där byråerna blir alltmer öppna med arbetsmetoder och uppdrag. Något som är viktigt för att förbättra branschens rykte och i förläggningen förbättra möjligheten att attrahera duktig personal till branschen.

Marknadsundersökningsbranschen kan se tillbaka på ett av sina bästa år under 2000-talet. Intäkterna ökade med 6 procent och vinstmarginalen uppgick till 7 procent. I jämförelse med övriga konsultbranscher står sig undersökarna dock slätt.

– Det har utvecklats en myt att det inte går att tjäna pengar i den här branschen. Med den grundinställningen blir det lätt en självuppfyllande profetia, säger Per Boström vd på TNS Gallup.

Problemet för undersökningsföretag är att det inte kommit tillräckligt långt upp i värdekedjan. Många företag har ägnat sig åt masskonsulting som följd att kunden inte varit villig att betala mer än minimum.

– Generellt sett är vi marknadsundersökare dåliga både på att synliggöra de värden vi faktiskt tillför våra uppdragsgivare, och sedan att ta betalt för dessa värden. Tyvärr är hela branschen lite felpositionerad, vilket vi som leverantörer själva bidragit till genom att vi säljer produktionskapacitet och inte faktabaserade beslutsunderlag, som reducerar risken för felbeslut, kommenterar Per Boström självkritiskt.

En annan bransch som har haft svårt att växa och i viss mån få betalt för sina tjänster är utbildningsbranschen. I en jämförelse med övriga konsultbranscher har man legat i botten under hela 2000-talet vad gäller vinstmarginal och tillväxt. Med tanke på historiken kan förra årets omsättningsökning på 14 procent verka imponerande.

Siffran blir dock mindre imponerande när man granskar den lite närmare. Bakom den starka tillväxten döljer sig statliga Lernia. Bolaget står för 37 procent av branschen och bolaget växte med 25 procent förra året, klart mer än genomsnittet. Dessutom är Lernia nästan lika stora inom bemanning som utbildning. Utan Lernia stannar tillväxt på 8 procent. Ur ett historiskt perspektiv är det ändå en bra siffra.

Kenth Dejenstam på Utbildningsföretagens förening bekräftar bilden av en bransch med luft under vingarna.

– Högkonjunkturen har gett rejäl dragkraft till hela branschen. Jag måste nog rubricera läget som glödhett just nu. Vi har inte upplevt på många år att det ser ut så här.

It-konsulterna fortsätter att skörda frukterna av den starka konjunkturen. Aldrig förr har efterfrågan på it-lösningar varit större. I år väntas den samlade it-budgeten i Sverige uppgå till rekordnivån 143 miljarder kronor, enligt analysföretaget Exido. Det var med blandade känslor den svenska it-branschen stängde böckerna för 2006. Å ena sidan en tillväxt på 6 procent och en vinstmarginal på 4 procent. Å andra sidan masskonsulting, ökad konkurrens och prispress från lågkostnadsländer i Asien och Östeuropa.

Och med ständig personalbrist tvingas företagen ta in dyra underkonsulter som tär på marginalerna. Kunderna blir mer prismedvetna och med vassare inköpare blir det svårt att ta ut högre priser. Personalomsättningen i branschen är hög, i vissa fall upp emot 15 procent.

Den samlade tillväxten för teknikbolagen ökade i fjol med 12 procent. Beläggningen sätter nya rekord och orderingången är mycket stark. Samtidigt stannade vinstmarginalen på 6 procent, oförändrat från året innan. Den kan möjligtvis klättra upp till 7 procent i år.

– Bolagen får knappast ut prisökningar i samma omfattning som lönekostnaderna nu ökar. Det får en bromsande effekt på lönsamheten. Det leder också till att bolagsledningarna börjar bli mer vaksamma när det gäller att expandera på mogna marknader som till exempel den svenska, säger Bengt O Andreasson, branschanalytiker på branschorganisationen Svensk Teknik och Design, som ändå tycker att lönsamheten är god, sett ur ett historiskt perspektiv.

Trots att branschen klagar på svårigheter att hitta personal noterades den starkaste ökningen i antalet årsarbeten på 30 år förra året. Bengt O Andreasson räknar inte med att den tillväxttakten håller i sig i år och tror att den dämpas ytterligare 2008. Debiteringsgraden är samtidigt på rekordnivåer, för de stora bolagen ligger den över 75 procent. Vid konjunkturtoppen runt år 2000 låg den runt 71-72 procent.

Högst marginal bland alla konsulter har revisionsbyråerna. Den höga siffran beror framför allt på att regelverk som Sarbanes Oxley Act och nationella bolagskoder har tvingat kunderna att öka sin finansiella kontroll markant. Större orderböcker har fått de stora revisionsbyråerna att satsat alltmer på marknadsföring de senaste åren. Bolagen vänder sig både till studenter och före detta anställda. De behöver locka till sig ung välutbildad arbetskraft som kan ta sig an alla nya arbetsuppgifter.
__________________________________________________________

Personalbrist hotar

Var är det största hotet mot tillväxt för er bransch?

Brist på kompetent personal 57%

Att konjukturen inte tar fart 10%

Annat 10%

Prispress 12%

Inhemsk konkurrens 5%

Ingen tillväxt i vår bransch 3%

Utländsk konkurrens 2%

Skatteregler/inkomstskatt 1%

Tillgång på riskkapital 0%

___________________________________________________________

Läs hela Konsultguiden

I år firar Konsultguiden 20-årsjubileum, sedan 1988 har vi försökt spegla utvecklingen i konsultbranschen genom analyser, kommentarer och rankningslistor. Som vanligt har vi i årets upplaga gjort allt vi kunnat för att du ska få en så korrekt bild som möjligt av konsultmarknaden. Konsultguiden innehåller Sveriges största oberoende kartläggning av de 500 största konsultföretagen i elva delbranscher. Boken bygger på uppgifter från cirka 1 500 företag som fått en omfattande enkät att besvara, med frågor om bland annat företagens ekonomi och ägarsituation. Därefter har de största företagen rangordnats efter omsättning eller byråintäkt.

Konsultguiden distribueras i dagarna till alla fullbetalande företagsprenumeranter. Vill du ha ett exemplar, gå in på vår hemsida och beställ. I den tryckta utgåvan publiceras bara våra officiella rankningslistor. På vår hemsida, www.affarsvarlden.se/konsultguiden, finns dynamiska listor som kan sorteras efter eget önskemål. Dessutom redovisas fler företag på nätet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.