Passion för förgänglig konst

En helt ny värld som öppnade sig. Så beskriver Icehotel i Jukkasjärvis nytillträdde kreative chef Luca Roncoroni första gången han jobbade med is.

– Jag blev helt betagen av materialet.

Första kontakten med ishotellet var år 2001. Han kom dit som lärling och fick bygga väggar och gjuta isblock.

Varken snö eller is var nytt för Luca Roncoroni, då han är uppvuxen i italienska alperna och sedan mitten av 90-talet bott i Norge. Han är utbildad arkitekt och har arbetat som inrednings- och möbeldesigner i både Milano och Oslo.

Sedan början av 2000-talet har is varit hans stora passion. Hans isskulpturer har setts världen över, bland annat på catwalken i Paris. När klädskaparen Karl Lagerfeld ville ha ett 260 ton stort isberg till Chanels visning i Grand Palais var Luca Roncoroni en av konstnärerna som skapade isberget med is från Torne älv.

Men internationella uppdrag i alla ära – han har alltid kommit tillbaka till ishotellet i Jukkasjärvi. Och nu är Luca Roncoroni alltså kreativ chef för världens första hotell helt i is.

Isens förgänglighet är den största lockelsen med materialet, säger han.

– Jämfört med traditionell arkitektur, där en byggnad står i kanske hundra år, så finns det man bygger i is bara i högst några månader.

Hela hotellet byggs med is från Torne älv som sedan smälter ned tillbaka där den kom från. Det betyder att allt material som används till hotellet befinner sig inom 200 meters radie under hela säsongen. Det tilltalar Roncoroni.

– Det, tillsammans med förgängligheten, är den poetiska biten om varför jag gillar is.

Ishotellet i Jukkasjärvi var det första i världen i sitt slag, men nu finns det flera. Hur står ni er i konkurrensen?

– Ishotellet sticker ut framför allt när det gäller konstnärligheten. Inget annat hotell har den nivån på design och konst som vi har.

Femton av ishotellets 35 rum är unikt utformade av olika konstnärer. Det finns aldrig något tema för dem att hålla sig till när de designar sina rum.

– De är helt fria att göra det koncept de tror på.

Konstnärerna väljs ut av en jury där Luca Roncoroni har ingått de tio senaste åren. Förra året var 150 konstnärer med i uttagningen, 15 av dem fick sedan uppdraget att utforma ett eget rum. Alla har olika bakgrunder och det kan vara allt från arkitekter till musiker.

Det är mycket jobb för ett hotell som smälter varje år. Allt som allt jobbar 40 konstnärer med hotellet varje år.

Isen från Torne älv får växa till sig under vintern och underhålls på något man kallar en isåker. Runt 3 000 ton is skördas varje år.

Det tar flera månader av arbete. Främst handlar det om att underhålla isen genom att hålla den borta från snö för att den ska kunna växa till sig på bästa sätt. Å andra sidan gör 70 000 besökare sig mödan att besöka ishotellet trots att det ligger 20 mil ovanför pol­cirkeln.

Luca Roncoroni arbetar inte bara med den konstnärliga utformningen. Icehotel säljer också is som produkt.

– Det är olika typer av isskulpturer eller hela barer till olika typer av event.

Luca Roncoroni kommer också att delta i det strategiska arbetet med dotterbolaget Ice för att utöka produktportföljen och expandera internationellt. Dessutom nylanseras franchisekonceptet Icebar by Icehotel.

Ännu ett sätt att komma bort från säsongsberoendet för Icehotel är att det numera också finns ett permanent hotell, även där har konsten fått stå i centrum.

I år fyller ishotellet i Jukkasjärvi 30 år. Det kommer att uppmärksammas på flera sätt, både med speciella event och i utformningen av hotellet.

– Men vi kommer snarare att blicka 30 år framåt än bakåt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets