Planerad handelsyta minskar

Planerna för ny yta vid svenska köpcentrum och handelsområden har minskat med 400 000 kvadratmeter på ett år, enligt ny undersökning.

Minskningen av projektportföljen uppges vara en följd av den ökande e-handeln, kraftig utbyggnad av den fysiska handeln samt förändrat konsumentbeteende.

Det visar senaste uppdateringen av köpcentrumdatabasen Swedish Shopping Centre Directory (SSCD), enligt ett pressmeddelande på torsdagen.

Trots den senaste negativa etableringsstatistiken visar den bakåtblickande volymen av fastighetsaffärer inom handelssegmentet dock ännu på starka siffror.

Enligt fastighetsdatabolaget Datscha bytte svenska handelsfastigheter för ett värde om närmare 30 miljarder kronor samt en yta om 1,37 miljoner kvadratmeter ägare under 2017. Det gör 2017 till ett transaktionsmässigt toppår, men inget rekordår, för segmentet.

– Det är den näst högsta volymen sedan finanskrisen 2008, och en trolig anledning till de höga siffrorna är att fastighetsägare och utvecklare upplever att det är en bra tid att kapitalisera på sina investeringar, säger Kristina Andersson, global analyschef vid Datscha.

SSCD är ett samarbete mellan Datscha, HUI och NCSC.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.