Ratad Getingeaktie
Vad är det för fel på Getinge? De tre senaste åren har inte varit särskilt upplyftande för aktieägarna. Kursen har successivt sjunkit tillbaka och är nu på samma nivå som i början av 1996. Det avspeglar dåligt vad som hänt i bolaget. Vinsten har ökat under hela 1990-talet, med undantag för ett tillfälligt dopp 1995. Lönsamheten har genomgående varit mycket god och de senaste åren har avkastningen på eget kapital legat på 35-40 procent.
Snabb förvärvsstrategi
Det är svårt att peka på några direkta svagheter i koncernen. Getinge har vuxit kraftigt genom förvärv. Och med något undantag har de nya verksamheterna stärkt bolaget. Missen var köpet av LIC Care 1995. Detta handelsbolag passade inte in i strukturen, gick inget vidare och delades ut till aktieägarna i fjol under namnet Lifco.
Getinge är ett medicinteknikföretag, utköpt från Electrolux 1989 av Rune Andersson och Carl Bennet och börsnoterat sedan 1993. Någon högteknologiverksamhet rör det sig inte om, bara 2-3 procent av omsättningen går till FoU. Medicinteknikföretag brukar satsa två, tre gånger så mycket. Mest påminner Getinge om de medelstora verkstadsföretag, som också ratas av börsen trots en lönsam rörelse (Cardo, Fagerhult, Haldex och Seco Tools för att nämna några).
Getinges inriktning var från början produkter och system för sterilisation (som dödar alla former av mikroorganismer, exempelvis på kirurgiska instrument) och desinfektion (som dödar tillräckligt med mikroorganismer så att inte smitta sprids, till exempel från bäcken och flaskor). Genom förvärv har sedan Getinge breddat sig, både produktmässigt och geografiskt. 1995 köptes svenska börsbolaget Arjo, marknadsledande på badutrustning och patientlyftar för äldre. Året efter förvärvades en av de stora amerikanska aktörerna på sterilisationsutrustning, MDT senare omdöpt till Castle. 1998 kom Getinge in på området madrasser och specialsängar för behandling av trycksår, en stor och växande marknad, genom att köpa de brittiska företagen Pegasus och Egerton.
En betydande del av tillväxten i Getinge sedan börsnoteringen har skett genom förvärv. Målet är att vinsten över en konjunkturcykel ska växa 15 procent per år, hälften genom förvärv. Marknaderna är mogna med relativt måttlig årlig tillväxt, lägst inom Getinges ursprungliga verksamhet infektionsbekämpning (sterilisation och desinfektion) med 5-7 procent och högst inom produkter för äldrevård med 10 procent.
Etta eller tvåa?
Ytterligare förvärv är att vänta på marknader där Getinge är dåligt representerad (Spanien, Tyskland, Japan) och inom produktområden där marknadsandelen är låg. Det gäller särskilt madrasser för att undvika trycksår, där Getinge bara har 6 procent. På övriga områden är Getinge etta eller tvåa med 25-40 procent av marknaden.
Det kan även bli satsningar på helt nya områden, som utrustning för operationer och intensivvård. På sikt kan Getinge också gå samma väg som Gambro, nämligen från produkttillverkning till försäljning av kompletta tjänster. Gambro driver dialyskliniker. För Getinge kan det handla om att sätta upp och driva en gemensam sterilcentral åt ett antal sjukhus.
Förväntning på presidentval
I fjol ökade Getinges vinst med 6 procent till 636 miljoner kronor. Det är en lägre ökningstakt än 1998, 20 procent, och lägre än vad bolaget väntat (12 procent). Förklaringen är den svaga utvecklingen i USA, där Getinge har 40 procent av sin försäljning. Försämringar i det federala ersättningssystemet för äldre (Medicare) ledde till stagnerad omsättning. I år är det presidentval och det finns förslag om högre ersättningar. Blir det ingen förbättring räknar Getinge ändå med en resultatuppgång i USA genom vidtagna rationaliseringar. För koncernen bör det kunna bli en viss vinstuppgång i år, även om den inte blir så stor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.