Red Valör: Dåtidens framtidsfabrik
Finns det någon framtid för ett konsultföretag inom elektricitets- och telefonikunskap? Ett sekelgammalt vindsfynd visar att entreprenörerna hade lika orealistiska förväntningar på sin roll på en framväxande marknad för hundra år sedan som de har nu.
Signaturen tillhör de lätt sinnesrubbade människor som då och då drabbas av en oemotståndlig lust att inventera vinden. Att timtals rota runt i bråten på Villa Valörs vind och ibland stanna upp vid något bortglömt föremål är en njutning väl i klass med att upptäcka potentiella kursdubblare på börsen. De flesta saker är välbekanta, men stundom dyker någonting nytt upp. I helgen upphittades till exempel en fonografrulle, innehållande en konversation som gick så här.
– Jaså, du har fått en idé. Nå, låt höra!
– Jag tänkte bilda ett bolag.
– Skönt! Gå på nu! Vad vill du kalla det bolaget för sort?
– Ett “den nya tidens bolag”. Ett konsultationsbolag för andra bolag som vilja utveckla sig till Elektricitets- och Telefonbolag. Det skall heta Nutidsfabrikörerna.
– Vi ha ju det stora Telefonbolaget?
– Men min idé är att alla bolag som vilja fortsätta att bedriva sina respektive verksamheter i framtiden måste tillse att deras verksamheter äro anpassade till näten.
– Näten? Vafalls?
– Vi ha i dag ett elektricitetsnät och ett telefonnät, bägge under utbyggnad. Min idé är att hjälpa alla dagens fabrikörer, handelsmän och andra affärsmän att på ett inkomstbringande sätt utnyttja det jag kallar näten. Jag ser att framtidens bolag äro elektrifierade eller avlidna. Telefonerande eller för evigt tysta.
– Hå, bror! Minns bara att elektrifierande stundom kan verka dödande på människor.
– Förstår du så litet av affärer, gamle gosse? Vi få icke förlöjliga konsultationsinstitutionen. Vi hava bildat bolaget för att kunna hjälpa den svenska nationen att vinna en oblodig revolution mot okunnigheten. Se här, min vän. På planschen här har jag som cirklar tecknat de trenne kunskaper som i förening skola komma att ge oss motståndskraft när den nya teknikens heta vindar sveda vårt affärslandskap: Elektricitetskunskap, Telefonikunskap och kunskapen om hur självaste affärerna skola bedrivas. Jag är fullt medveten om att det i detta land finnas personer som utge sig för att vara experter på det ena eller andra. Men blott genom att förena samtliga dessa tre kunskaper och som man säger låta dem korsbefruktas i Nutidsfabrikörernas hägn, kan man vara säker på att stå emot i stormen. Vi tro att Elektriciteten och Telefonin skola göra det möjligt för svenska affärsmän att omdana sina affärer till en överlägsen resultatproduktionsförmåga, så att de kunna skörda lagrar på slagfältet. Köpmännen skola förklara krig mot stormen och köpmännen skola segra!
– Nå gott, men vad ser du då för möjligheter till affärsomdaning?
– Jag ser bolag vilka existera endast därför att kunder kunna telefonera dem och beställa sitt gods över telefonen. Gamla tiders diversehandlare, som inte erbjuda dessa tjänster, kunna tvingas likvidera rörelsen. Jag ser telefonicentraler, vilka fritt erbjudas de bolag vilka vilja dra fördel av detta nya kommunikationsmediums försäljningsmöjligheter. Jag ser hela städer elektrifierade, och stora möjligheter till nya uppfinningar, vilka basera sig på lättillgänglig hushållselektricitet …
– Gå på, för tusan!
– Och jag avser att, tillsammans med mina affärskompanjoner, lägga under mig en stor del av hela världens marknad för rådgivningstjänster i dessa frågor. Men jag vill, om än ödmjukt, understryka att Nutidsfabrikörerna ävenledes kunna öppna fabriker som producera allt det gods som efterfrågas. Ja, jag vill nog utlova att expansionstakten i vår affär kan komma att överstiga de mest vågade förväntningar … förväntningar … förväntningar …
(Här hakar fonogrammet upp sig och resten av konversationen är ohörbar.)
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.