Restaurant Brands Internationals rapport bättre än väntat – annonserar återköpsprogram

Restaurant Brands International, som bland annat äger Burger King, rapporterar högre omsättning och justerat resultat än väntat i det andra kvartalet.
Restaurant Brands
Restaurant Brands äger bland annat hamburgerkedjan Burger King. Foto: Erik Simander / TT / kod 11720

Omsättningen steg 37,1 % till 1,44 miljarder dollar (1,05). Utfallet kan jämföras med analytikerkonsensus sammanställt av Refinitiv som låg på 1,36.

Burger Kings jämförbara omsättning ökade med 37,9 % jämfört med samma period föregående år.

Justerat resultat per aktie blev 0,77 dollar (0,33), vilket var 26,2 % bättre än analytikerkonsensus som låg på 0,61.

Restaurant Brands International har beslutat om ett återköpsprogram på 1 miljard dollar, vilket ska genomföras under de kommande två åren.

Restaurant Brands International, BUSD Q2-2021 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2020 Förändring
Nettoomsättning 1,44 1,36 5,9% 1,05 37,1%
Resultat per aktie, justerat, USD 0,77 0,61 26,2% 0,33 133,3%

Konsensusdata från Refinitiv

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets