Riskabel expansion

Kursraketen Information Highway utlandssatsar för att vinna stora konsultkontrakt. Men expansionen förutsätter förvärv och en fortsatt högt värderad aktie.

Information Highways VD Göran Wågström har all anledning att vara nöjd med aktieutvecklingen. Förra året steg internetkonsultens aktiekurs med nästan 2300 procent vilket gör den till en stark valuta att använda vid förvärv.

Men för bara drygt ett år sedan var bilden en annan. Då ville ingen ta i bolaget ens med tång. Utom Wågström som äntrade VD-stolen och förvandlade det trista IT-bolaget till en het internetkonsult. Den förlusttyngda hårdvarudelen såldes till norska Merkantildata och därmed var renodlingen ett faktum. Aktiemarknaden jublade och under höstens börsyra då alla aktier med internetinnehåll steg till väders så blev Information Highways satsning på internetkonsultande ännu mer rätt.

Köpt sex bolag

Sedan Göran Wågström tillträdde har bolagets expansionstakt skruvats upp. Information Highway köpte sex bolag i fjol. Förvärven innebär att företagets andel webdesign har ökat medan teknikdelen, bland annat systemutveckling, har minskat något. Men teknik svarar fortfarande för drygt hälften av verksamheten, och ska även i fortsättningen dominera. En ökad expansion väntas dock från bolagets tredje affärsområde, strategikonsultande, vilket bör ge en positiv resultateffekt. Strategikonsulter kan debitera en timtaxa som är i snitt dubbelt så hög som konsultande inom webdesign.

Och lönsamhetsförbättringar behövs. Förra året steg vinsten före skatt till 1,6 miljoner kronor, men det inkluderar en reavinst. Utan den gick Information Highway med förlust, bland annat för att företaget både anställde fler personer och köpte fler bolag än väntat.

Den skrala lönsamheten hindrar inte internetkonsulten från att ha stora expansionplaner. Förra året ökade försäljningen med 64 procent, till knappt 214 miljoner kronor. I år planerar bolaget att växa med 50 procent av egen kraft, plus en hel del via förvärv. Målet är att finnas på åtta marknader med dubbelt så många anställda, 1000 personer, i slutet av året.

De närmaste tre månaderna siktar Information Highway på att finnas på plats i Tyskland, och att förstärka närvaron i Storbritannien. Dessutom vill bolaget etablera sig i ytterligare två europeiska länder, helst genom förvärv. Förutsatt att Tysklandssatsningen går som planerat kommer aktien att noteras på den tyska tillväxtbörsen Neuer Markt i år.

Information Highway hoppas alltså, likt flera av sina svenska branschkollegor, att bli en av Europas ledande internetkonsulter. Utlandsetableringen är tänkt att ge bolaget de riktigt stora konsultkontrakten.

Risk för kulturkrock

Men Europaexpansionen är behäftad med stora risker. Eftersom bolaget fortfarande går med förlust så finns risk att kostnaderna skenar iväg. De kulturella skillnaderna och svårigheterna att slå ihop kunskapsföretag ska heller inte underskattas.

Ett annat stort hot mot expansionsplanerna är förmågan att rekrytera människor. Internetkonsulten är allt annat än ensam om att ha ett stort rekryteringsbehov. Det råder huggsexa om konsulterna, och på vissa bolag lockas kandidaterna med t ex aktier i bolaget. Till Informations Highways fördel kan sägas att de har en för branschen låg personalomsättning; tre procent förra året.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Friendly Advice