Så ska Daimler ta sig in på tillväxtmarknaderna

Tyska Daimler ska rikta in sig på tillväxtmarknader med avskalade lastbilar producerade i Indien.

Det skriver Dow Jones Newswires. Detta på grund av avtagande tillväxt i USA, Europa och Japan där Daimler är störst.

“Den största tillväxttakten måste komma från tillväxtmarknader. Trots all turbulens så tror vi på den långsiktiga potentialen i dessa marknader och positionerar oss”, säger Wolfgang Bernhard, chef för Daimlers globala lastbilsverksamhet.

Daimler har fått konkurrens från Kina på senare år, som är världens största fordonsmarknad. Ledande kinesiska aktörer använder sina positioner på den inhemska marknaden för att expandera på tillväxtmarknader, främst i Asien och Afrika.

Nu planerar Daimler att fördubbla exporten från dess indiska verksamhet för att möta den ökande konkurrensen. Detta genom avskalade lastbilsmodeller, som exempelvis saknar luftkonditionering och bekväma säten.

Strategin uppges ha lyckats i Indien, där man nu har 4,6 procent av den totala lastbilsmarknaden.

Daimlers mål är att nå en försäljning om 700.000 fordon till 2020, varav 250.000 av dom sålda i Asien (exklusive Kina).

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.