Saabs VD öppnar för fabriker i Ukraina: ”Det finns en plan”

Försvarsindustrin behöver börja leverera direkt till Ukraina. Det säger Saabs VD i en intervju med Affärsvärlden. Men längre fram kan det bli aktuellt att producera direkt på plats i landet för försvarsjätten. "Över tid ser jag det inte som omöjligt alls", säger Micael Johansson. Han ger också sin syn på:
✓ Försämrade marginalerna: "Högre marknadsföringskostnader"
✓ USA:s vacklande stöd till Ukraina: "Väldigt tragiskt"
✓ Saabs missiler i kriget: "Kommer ha en väldigt positiv effekt för Ukraina"
Saabs VD öppnar för fabriker i Ukraina: ”Det finns en plan” - Micael Johansson
Micael Johansson är VD för Saab. Foto: Saab

Marknaden välkomnade Saabs bokslut med klang och jubelsång. Vid 11-tiden är aktien upp drygt 6% och den handlas till nya rekordnivåer på över 740 kr.

Saab redovisade en omsättning på 16 122 Mkr, vilket är över analytikernas förväntningar på 15 858 Mkr. Saab höjer samtidigt sitt mål för organisk tillväxt (CAGR) under perioden 2023–2027 från 10% till 15%. I praktiken höjs också målet för tillväxt i rörelseresultat, då målet är att den ska överstiga den organiska försäljningstillväxten.

“Det har mycket att göra med hur vi tittar in i länders planering framöver, inte minst i Europa”, säger Saabs VD Micael Johansson till Affärsvärlden.

“Vi har en stark position på vissa system och vissa marknader så det är klart vi bedömer att vi kan höja vårt mål”, tillägger han.

Tapp i rörelsemarginal

Rörelsemarginalen minskade dock till 8,8% mot fjolårets 9,5%. Ett bärande skäl till att Saab inte lyckas leverera på marginalen är enligt Micael Johansson ökade kostnader för marknadsföring.

“När man växer som vi gör drar det en del marknadsföringskostnader som är lite högre än vad vi sett tidigare”, säger han.

“Sen är det också en minoritetspost involverad i resultatet i kvartal fyra på 66 Mkr. Lägger man tillbaka den så är vi på 9,2% drygt.”

Enligt Micael Johansson kan kostnadsökningarna kopplas till att Saab får väldigt många förfrågningar. En personalkrävande verksamhet där de behöver lämna underlag och offerter. Men det handlar också om satsningar på kampanjer.

“Vi försöker vinna de stora affärerna också, så vi har en del kampanjer på gång”, säger Micael Johansson.

Han exemplifierar med flera kampanjer på det luftburna radarsystemet GlobalEye och på stridsflygplanet Gripen. Saab har också en kampanj på ubåtar, riktad mot Nederländerna.

“Det drar kostnader, men kommer också att resultera i ökad orderingång.”

Saabs GlobalEye bygger på flygplanstypen Global 6000 som tillverkas av Bombardier. Foto: Saab

“Väldigt tragiskt”

Under torsdagskvällen svensk tid röstade den amerikanska senaten för stödpaketet till Ukraina. Men fortfarande är paketet på 95 miljarder dollar, där 61 miljarder är öronmärkta till Ukraina, långt ifrån att godkännas. Först väntar ytterligare en omröstning i senaten innan det går vidare till representanthuset, som domineras av republikanska ledamöter.

“Det är jätteallvarligt att USA inte tar de här besluten och det verkar vara en politisk debatt kopplad till den södra gränsen. Det tycker jag är väldigt tragiskt”, säger Micael Johansson.

Stödpaketet påverkar också Saab, då USA donerat så kallade supportvapen från den svenska försvarsjätten till Ukraina. Det handlar om pansarbrytande vapen som Carl Gustaf, NLAW och AT4.

USA har också donerat missiler av typen GLSDB, som Saab utvecklat tillsammans med amerikanska Boeing. Missilerna kan träffa mål på 150 km.

“Jag tror de kommer ha en väldigt positiv effekt för Ukraina – ingen tvekan. Det är ju en missil som når långt med hög noggrannhet”, säger Micael Johansson.

Saabs GLSDB-missiler har utvecklats tillsammans med Boeing. Foto: Saab

“Ingen direkt påverkan”

Här och nu får dock USA:s beslut om ett nytt stödpaket ingen direkt effekt för Saab, menar Micael Johansson.

“Vi har fått kontinuerliga kontrakt, så det är ingen direkt påverkan av att stödpaketet inte är godkänt just nu”, säger han.

Han säger också att det nu är ännu viktigare att Europa snabbar på utvecklingen av sin egen kapacitet.

“Vi är beroende av USA för att långsiktigt stötta Ukraina är min bild, eftersom de är så enorma, både sett till pengar och vapen, som behövs för att de ska vinna det här kriget”, säger Micael Johansson och lägger till:

“Men Europa måste också jobba stenhårt för att bli starkare, bygga en större förmåga och inte vara så beroende av USA.”

Micael Johansson tycker dock försvarsindustrin behöver gå ifrån att vapen främst levereras via mellanhänder, i form av USA och europeiska länder.

“Vi som industri måste börja leverera direkt till Ukraina. Vi behöver öppna kanaler och kan inte göra allting via andra länder. Så småningom måste vi samarbeta med ukrainsk försvarsindustri för de måste ha egen förmåga för att långsiktigt hålla en aggressiv motståndare stången.”

Tyska Rheinmetall har redan öppnat en fabrik i Ukraina genom ett bolag som är samägt med den ukrainska staten. Sedan oktober förra året utför de underhåll på militära fordon, men produktion ska också ske på plats i landet.

Sverige har öppnat för produktion av Stridsfordon 90 på plats i Ukraina, och det finns en avsiktsförklaring undertecknad av Ulf Kristersson och Volodymyr Zelenskyj. Men tillverkaren BAE System Hägglunds har sagt nej – så länge krig råder.

Kan det bli aktuellt för Saab att öppna fabriker i Ukraina?

“Över tid ser jag det inte som omöjligt alls, och kanske i partnerskap med ukrainsk industri. Men det här sker ju i steg. Nu försöker vi hjälpa till genom att leverera via andra länder”, säger Micael Johansson och listar fler steg på vägen:

“Sen öppnar egna kanaler för att leverera direkt till deras MoD (försvarsdepartement, reds. anm.). Vi ser till att vi är nära gränsen, där vi kan reparera och underhålla det materiel som har kommit till Ukraina för att så småningom göra det i landet. Och efter det bygger vi upp verksamhet tillsammans med ukrainsk industri.”

När det kan bli aktuellt i tid att bygga upp verksamhet i landet vill han inte spekulera i.

“Det är svårt att sia om tidplanen för allt det här, men det är klart det finns en plan att gå den riktningen”, säger Micael Johansson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.