Scania: Den europeiska marknaden tar fart

Scania skriver i ett pressmeddelande att den europeiska marknaden för tunga lastbilar, efter flera tröga år, verkar ha tagit fart och än syns inga signaler som tyder på att aktiviteten kommer att avta under de närmaste kvartalen.

”Våra kunder har en hög beläggningsgrad vilket ökar incitamentet att förnya och utöka flottorna. Andra viktiga underliggande faktorer är att det finns ett utbytesbehov av de stora volymerna från 2007-2008 och att kunderna nu känner sig trygga med den nya Euro 6-teknologin”, säger Scanias vd och koncernchef Per Hallberg.

Orderingången i Europa uppges fortsatt vara stark trots säsongsmässig påverkan. Samtidigt är efterfrågan fortsatt mycket svag i Brasilien även om det finns ljusglimtar i Latinamerika, som exempelvis Argentina, Chile och Peru. Efterfrågan var fortsatt låg i Ryssland och i Mellanöstern.

Totalt sett uppgick Scanias orderingång till 14.921 lastbilar (16.989) under det tredje kvartalet 2015.

Scanias marknadsandel i Europa ligger på 16,6 procent för årets första nio månader, vilket sägs vara 1,6 procentenheter bättre än i fjol. Ökningen är bland annat kopplad till ett ledande Euro 6-program och försäljningsaktiviteter i nya segment.

På bussidan ligger Scanias marknadsandel i Europa på 6,8 procent för årets första nio månader, jämfört med 5,1 procent motsvarande period ifjol.

 

 



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.