Scanias europeiska orderingång på 8-årshögsta

Scanias orderingång på lastbilssidan i Europa under det första kvartalet landade på den högsta nivån sedan 2007.

Fordonskoncernen Scania redovisar ett resultat före skatt på 2.158 miljoner kronor (2.109) för det första kvartalet 2015.

Rörelseresultatet uppgick till 2.245 miljoner (2.257) och rörelsemarginalen kom in på 10,1 procent (10,7).

Nettoresultat blev 1.700 miljoner (1.557).

Omsättningen uppgick till 22.321 miljoner kronor (21.321).

Rörelseresultatet för Fordon och tjänster uppgick till 1.989 miljoner kronor (1.991) under första kvartalet 2015. Jämfört med första kvartalet 2014 var den totala valutaeffekten positiv och uppgick till cirka 1.155 miljoner kronor. Lägre fordonsvolymer, framförallt relaterat till nedgång i Latinamerika och Eurasien, hade en negativ effekt.

Scanias orderingång på lastbilssidan uppgick till 18.311 fordon i det första kvartalet 2015 (19.032).

Det framgår av delårsrapporten.

I Europa var orderingången 12.446 fordon (8.500), i Eurasien 271 fordon (2.879), i Amerika 1.768 fordon (4.000), i Asien 2.373 fordon (2.584) och i Afrika och Oceanien 1.453 fordon (1.069).

För Scania innebär region Amerika enbart Latinamerika.

Scanias orderingång på lastbilssidan i Europa under det första kvartalet landade på den högsta nivån sedan 2007, enligt bolagets delårsrapport.

”Scania har fortsatt att öka marknadsandelen, bland annat genom ett ledande Euro 6-program och ett brett motorutbud för alternativa bränslen”, skriver bolagets tillförordnade vd Per Hallberg i rapporten.

Den totala marknaden för tunga lastbilar i 25 av EU:s medlemsländer (alla EU-länder med undantag för Bulgarien, Grekland och Malta) samt Norge och Schweiz steg med 15 procent till cirka 61.900 (53.850) enheter under första kvartalet 2015. Registreringar av Scanialastbilar uppgick till cirka 10.650 (8.250) enheter, motsvarande en marknadsandel på cirka 17,2 procent (15,3).

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco