Securitas guldägg blev en sufflé

För drygt två år sedan hörde jag Thomas Berglund entusiastiskt saluföra Securitasaktien på ett börsseminarium för nyfikna småsparare. Mest spännande var värdetrans-porterna. De beskrevs som Securitas dolda guldägg. Om några år skulle verksamheten knoppas av på börsen och kanske bli ett nytt Assa Abloy, sa Thomas Berglund.

Det var då. Nu sprängs Securitas värdetransportbilar på löpande band. Facket har satt verksamheten ur spel och Thomas Berglund har dragits in i ett ordkrig med såväl regering som polis om skuldfrågan. Som om det inte var nog lär kraven på nya säkerhetsarrangemang pressa upp kostnaderna ytterligare för Securitas.

Sverige har drabbats av 224 värdetransportrån på totalt 450 miljoner kronor sedan 1998. Om man får tro experterna leds rånarvågen av några hundra ynglingar som uppfunnit ett sätt att tjäna snabba och näst intill riskfria pengar. I våra grannländer har man knappast hört talas om rånare som spränger bilar, vilket lägger en stor del av ansvaret på myndigheterna.

Thomas Berglund kan dock knappast undgå problemet – inte minst ekonomiskt. De svenska värdetransporterna utgör visserligen bara åtta procent av affärsområdet Cash Handling som finns i 13 länder, men verksamheten är ett problembarn som i flera omgångar levererat besvikelser. Nu orsakar affärsområdet dessutom en politisk diskussion om Securitas påstått höga vinster.

Värdetransporterna omsätter runt tio miljarder kronor, tillväxten har varit obefintlig på senare år och vinsterna pressas hårt av ökad konkurrens. Marginalerna når bara halvvägs till målen. I England tjänar man äntligen pengar efter fyra års tufft arbete. I Tyskland förlorar bolaget 50 miljoner årligen trots att bolaget flera gånger hävdat att en vändning är på gång.

Värdetransporter är en kapitalkrävande och tungrodd business. Frågan är varför Securitas håller fast vid den. Synergierna mellan värdetransporter och den övriga verksamheten är begränsade, vilket bolaget rimligen håller med om eftersom transporterna sedan länge är en avknoppningskandidat. Securitas ledning har dessutom andra affärsområden att jobba med.

För första gången på många år värderas Securitas med rabatt jämfört med andra säkerhetsföretag på aktiemarknaden. Thomas Berglund har suttit 13 år på vd-stolen och personifierar bolagets uppgång – men också problem på senare år. Kanske behövs en ny kraft på jobbet. I Assa Abloy fick Bo Dankis sparken efter inte ens tre år.

Nordic Capitals vd Robert Andreen har gott självförtroende. På Affärsvärldens riskkapitalseminarium i veckan berättade han stolt att försäljningen av VVS-grossisten Ahlsell var hans bästa affär någonsin och att Nordic Capital “kan ordna en kö för finansiärerna på Stureplan”. Dessutom pekade han ut Volvo som nästa mål för de stora private equity-fonderna. “Om det bara går att få loss aktierna”, skrattade Andreen.

Det är alltid spännande och surrealistiskt få titta in i monopolföretag. Nu läser vi att statliga Apoteket ska sparka 700 städare för att öka lönsamheten. Den riktiga nyheten är att Apoteket i alla år har huserat ett av Sveriges största städföretag utan att någon vetat om det.

Affärsvärldens aktieportfölj är upp 8,7 procent i höst jämfört med generalindex som stigit 5,5 procent. Häng med!



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här