Detaljhandel
Starka siffror för modehandeln
Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, steg 3,8 procent jämfört med samma månad förra året.
Motsvarande utfall för försäljningen i skobutikerna visar en uppgång med 3,4 procent. Försäljningen av kläder i e-handeln steg med 7,4 procent.
”Februari är visserligen årets minsta försäljningsmånad men vi kan ändå glädja oss åt starka siffror. Många gånger kan februariökningar tyda på för stora vinterlager men i år tror jag uppgången mer beror på att vi redan fått vårkänslor, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
”Även mars kan bli bra om vi får en tidig vår. Vad som dock talar emot en försäljningsökning är att mars bara har fyra lördagar mot fjolårets fem vilket gör det lite besvärligare”, fortsätter Mikael Sandström”.
Hittills i år har försäljningen av kläder ökat med 3,0 procent medan skoförsäljningen har klättrat med 2,4 procent. Inom E-handeln är försäljningen hittills i år upp med 3,1 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.