Stena: Det stora haveriet

Stenas huvudägare, redarfamiljen Olsson, är bättre på att ta hand om sin egna pengar än andras.

I Göteborg finns en gammal sentens när det gäller redarfamiljen Sten A Olsson. Den går ut på att de goda affärerna läggs i det familjeägda bolaget Stena AB, samtidigt som de dåliga placeras i de börsnoterade bolagen färjerederiet Stena Line och tankerrederiet Concordia.

Sju svåra år

Beskedet vid midnatt natten till tisdag i förra veckan att Stena Line efter sju svåra år sätter kurs ut från börsen får ses som en bekräftelse på detta. Tidigare samma dag hade för övrigt privatägda Stena AB presenterat sin niomånadersrapport, som förstås visade ett rekordresultat: vinst på nästan fyra miljarder kronor inklusive reavinster.

Stena Line noterades på börsen för 12 år sedan till kursen 60 kronor. Hade aktien följt med index skulle värdet idag ha varit 360 kronor. I stället är kursen cirka 7 kronor och det är i det läget som Stena AB lägger sitt bud som värderar det börsnoterade företaget till cirka 490 miljoner kronor. Ingen ansvarig tycks tro att det andra alternativet som erbjuds, en nyemission på 1,3 miljarder, där Stena skulle tvingas betala in minst 700 miljoner, är annat än ett villospår.

Är budet snålt? Ja, utan tvekan.

För det första finns alltid skäl att vara misstänksam när en huvudägare köper ut bolag från börsen. Med ett bud på 8 kronor är uppköpspremien 14 procent, mindre än hälften av vad som är brukligt i liknande sammanhang. Dessutom kan särskild kritik riktas mot redarfamiljen för att den tycks ha väntat ut rederiets lägsta kursnotering hittills.

För det andra: Stena Line är visserligen ett företag på dekis men det egna kapitalet är ändå 1,9 miljarder kronor, enligt den senaste kvartalsrapporten. Eftersom redarfamiljen redan äger 53 procent av Stena Line betyder det att familjen med en insats av 8 kronor per aktie, totalt 230 miljoner kronor, kommer över betydligt större värden. Det är ungefär som att köpa en krona för tio öre. Här kan man också titta på börsbolagets substansvärde. Det uppgavs vid årsskiftet vara 2.913 miljoner kronor. Självklart har den siffran sjunkit sedan dess, men inte till 500 miljoner kronor.

Försvarar sig

Så hur ska familjen Olsson, representerad av koncernchefen i Stena AB Dan Sten Olsson, motivera sitt skambud? Självklart genom att lyfta fram Stena Lines usla resultat, som i snabb takt eroderar det egna kapitalet. Förlusterna under året, inklusive nedskrivningar av osynliga övervärden (goodwill) på 315 miljoner kronor, dyrare bränsle för 150 miljoner och exklusive återbetalningar av SPP-pengar, väntas uppgå till 900-1.000 miljoner, enligt Affärsvärldens beräkningar.

Stena AB och familjen kommer säkerligen att hävda att rederiet i praktiken står inför en finansiell kollaps som kan sluta med konkurs.

Frågetecken

Men budet väcker ändå flera frågor.

o Det tycks finnas en skillnad mellan hur Stena Lines VD Bo Severed ser på framtiden och de scenarion som Stena AB skissar fram. Det är bara Stena AB som i sitt pressmeddelande skriver att färjerederiet klarar sig bäst som dotterbolag. Stena Line undviker de formuleringarna.

o Andra storägare än Stena AB, bland annat Odin Fonder och SEB med tio respektive fem procent av aktierna, har inte i förväg fått reda på att ett bud var aktuellt. Det väcker förvåning och visar uppenbarligen att familjen mest har sig själva i tankarna.

o Några alternativa handlingsvägar tycks inte förespegla huvudägaren.

o Börsen tycks inte tro på budet. Kursen parkerade dagarna efter budet på 7,50 kronor.

Det naturliga för ett krisföretag är inte att omedelbart söka skydd under huvudägaren. En mer naturlig rutt att följa för vad som betecknas som ”ett av världens största färjerederier” vore att sälja delar av företaget, kanske de brittiska linjerna, och/eller att sälja fartyg. Bolaget har 15 helägda fartyg.I väntan på ett prospekt, som kommer om tre veckor, finns inte mycket vägledning för Stena Lines aktieägare.

Visst erbjuds nu äntligen en utväg, men erbjudandet kommer under galgen. Något som möjligen kan föranleda en höjning av budet om Odin Fonder med sin corner sätter sig på tvären. Kanske kan också styrelsen i Stena Line agera, men denna har låg profil. Mest namnkunnig är Icon Medialabs chef Ulf Dahlsten som har nog med problem med sitt eget bolag.

Som kollektiv kan dock aktieägarna lära sig en sak. Gör inte fler affärer med Stena.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets