Stor osäkerhet inför H&Ms rapport
Trots att bolagets ledning vid bokslutet gav en tydlig indikation om utfallet för första kvartalet är osäkerheten stor. Genom att tala om att utfallet för december, som är den viktigaste månaden under första kvartalet, blev i nivå med föregående år – högre försäljning men lägre marginaler, upplyste man marknaden om att resultatet även för första kvartalet bör ligga oförändrat.
Det betyder runt 700 Mkr. Där, närmare bestämt på 720 Mkr, ligger också förväntningarna i snitt enligt SME:s prognossammanställning.
Men skillnaden mellan de olika analytikernas prognoser är betydande, mellan 574 och 897 Mkr. På helåret är differensen mindre. Enligt Ibes sammanställning av 20 prognoser ligger spannet mellan som lägst 3,77 kronor per aktie i vinst och som högst 4,84 kronor. När det gäller prognoserna för 2002 är spannet mellan 4,30 och 6,31 kronor per aktie.
Sedan vinstvarningen för ett år sedan går en tydlig skiljelinje mellan svenska och utländska analytiker, där svenska tenderar att vara mer positiva än sina utländska kolleger. Den amerikanska investmentbanken Merrill Lynch publicerade igår en uppdaterad analys där bolaget rekommenderar ”minska” för andra gången i år. Riktkursen ligger på 140 kronor på 12 månaders sikt, att jämföra med dagens kurs på över 190 kronor.
Som skäl för den fortsatta tveksamheten nämns följande huvudpunkter;
-Svårigheter att expandera i Spanien på grund av brist på bra lokaler
-Problem att anpassa sig till den lokala marknaden och bristande flexibilitet i utbudet i Spanien
Ett par svenska analytiker som Ekonomi24 har talat med ställer sig frågande till dessa argument. För det första utgör Spanien en marginell del av försäljningen, och anses inte som drivande för tillväxten eller värderingen. För det andra har man hela tiden vetat att det är kärvt med bra butikslägen här.
Vad gäller utbudet är Spanien en marknad med årstidsvariationer precis som övriga länder H&M befinner sig i. Det är den typ av marknad bolaget har hållit sig till, därför är exempelvis Florida inte aktuellt att etablera sig i, det skulle kräva en annorlunda strategi.
”Många utländska analytiker har inte bevakat H&M så länge och saknar kanske det perspektiv som svenska analytiker har. Dessutom är de generellt mer kortsiktiga”, säger en välrenommerad svensk H&M-analytiker.
Handelsbanken har en riktkurs på 270 kronor, vilket är 37 procent över dagens kurs och nära dubbelt så högt som Merrill Lynch.
“Vi drog upp vår rekommendation till köp redan före bokslutet och vi är fortsatt väldigt positiva. Vi tror att USA-satsningen hjälper snarare än stjälper H&M. Oron för att bolaget påverkas negativt av att hälften av inköpen görs i dollar är överdriven eftersom de i många fall kan förhandla bort en dollarförstärkning. Under första kvartalet kommer valutaeffekten dessutom att bli positiv, eftersom euron, som H&M har sina största intäkter i, har stärkts gentemot kronan”, säger Anna-Karin Olsson, analytiker på Handelsbanken.
Men även bland svenska bedömare finns de som är skeptiska till den höga värderingen, p/e-talet är nu uppe över 40 igen, även om det är långt ifrån tidigare nivåer över 50.
”H&M är ett fantastiskt bolag, men nuvarande aktiekurs går inte att räkna hem. Risken är hög på grund av väder och mode. Svenska analytiker och investerare påverkas av H&M:s tidigare framgångar, de har svårt att ändra sitt tänkande. Utländska analytiker gör mer jämförelser med utländska företag och vet hur lätt det kan gå snett. Ett exempel på en tidigare stjärna som fallit är brittiska Next”, säger Claes Vikbladh, analytiker på Aragon.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.