Strålande utsikter

Mobiloperatören Millicom har goda möjligheter att utvecklas starkt de närmaste två åren. God kundtillströmning och bättre marginaler ger en kurspotential på 20 procent.

Trots den svaga utvecklingen hittills i år har köprekommendationen av Millicom från juni i fjol visat sig vara helt rätt. Sedan dess har aktien gått upp 10 procent medan börsen som helhet tappat drygt 20 procent. Vi tror att Millicom har betydligt mer att ge och fortsätter att köpa.

Att sälja kontantkort på tillväxtmarknaderna är en god affärsidé. Den som är på resande fot i Latinamerika, Afrika eller Asien kan hålla utsikt efter kiosker med logon Tigo, Millicoms varumärke, i vita bokstäver på mörkblå botten. Och det finns många, för tillgängligheten är en viktig faktor för att lyckas på dessa marknader.

Första kvartalet i år ökade antalet kunder med 59 procent jämfört med motsvarande period förra året. I dag har Millicom 26 miljoner kunder spridda i sexton länder. Störst och äldst är verksamheten i Latinamerika, som svarar för tre fjärdedelar av kassaflödet. Näst störst med 15 procent är Afrika som också är den marknad som växer snabbast.

Ett viktigt nyckeltal för operatörer är det som kallas för Arpu, genomsnittlig intäkt per kund. I och med att en ny kund inte ringer för lika mycket från start sjunker Arpun när kundstocken växer. För ett år sedan låg genomsnittet på 14 dollar per kund, i dag har den sjunkit till 13. Varje ny kund kostar en del att få in, så för att få ihop kalkylen vill det till att de stannar ett tag. Det är något som Millicom lyckats bra med. Kunderna brukar stanna i två år och runt 4 procent byter operatör varje månad. Med tanke på det starka inflödet av nya kunder, stabila kostnader och att detta är en verksamhet med stora skalfördelar ser det lovande ut framöver.

Millicom har en stor del av kundstocken bland låginkomsttagare i utvecklingsländer och då kan man tro att de kraftigt stigande matpriserna för baslivsmedel påverkar ringandet negativt. Men enligt Millicoms vd Marc Beuls är oron överdriven. Han anser att mobiltelefoni har hög prioritet i hushållsbudgeten. Dessutom är flera av Millicoms marknader självförsörjande när det gäller mat. Paraguay och Colombia som har stor jordbrukssektor är vinnare på högre exportpriser.

Han ser också framtiden an med tillförsikt och spår fortsatt goda affärsmöjligheter framöver.

I maj kan Millicoms aktieägare se fram emot en engångsutdelning på motsvarande 14,20 kronor. Det är pengarna från Pakistan-affären, Paktel såldes till China Mobile förra året, som i sin helhet skickas vidare till aktieägarna.

Huvudägaren Kinnevik kan också glädja sig åt att det vankas fler utdelningar i framtiden. Millicoms styrelse funderar som bäst på att införa återkommande utdelningar baserade på förväntat fritt kassaflöde. Det vill säga kassaflöde minus räntekostnader, skatt och investeringar i ny nätkapacitet.

I år planerar Millicom att investera ytterligare 6 miljarder kronor i nya mobilnät, till stor del i Afrika. Den starka balansräkningen, med en skuldsättningsgrad på 1,7, ger också goda möjligheter att fortsätta investera och utnyttja de möjligheter som kan dyka upp när det är lite svajigt i världsekonomin. Och redan om några veckor väntas besked om huruvida Millicom fått en ny licens i Panama.

Bortsett från engångsintäkten från försäljningen av Paktel blev vinsten per aktie 24 kronor i fjol. Vi tror att tillväxten fortsätter både i år och 2009. Exakt hur utvecklingen blir omräknat till svenska kronor beror på dollarkursen. I dag handlas aktie till p/e 17 sett till vår vinstprognos för 2009. Det är inte dyrt. Vi upprepar vår köprekommendation för Millicom och ser en potential om 20 procent. Det ger en målkurs på 793 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.