Svag försäljning under Black Friday

USA:s detaljhandelsförsäljning under Black Friday-helgen bedöms ha hamnat 11 procent lägre i år i jämförelse med motsvarande helg förra året.

Det var andra året i rad som denna försäljning föll. Antalet besökare i detaljhandelsbutiker var drygt sex miljoner färre än prognosen för helgen.

Det framgår av National Retail Federation (NRF), enligt en bedömning på söndagen rapporterar Bloomberg.

NRF visade dock ändå optimism kring försäljningen då det anses visa att konsumenterna är tillräckligt självsäkra för att stå över den initiala rusningen efter rabatterade varor.

”Helgsäsongen och veckoslutet är ett maraton, inte någon sprint”, kommenterade NRF-chefen Matthew Shay. Han tillade att säsongen förväntas bli väldigt konkurrensutsatt.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.