Svensk följer Branson i djupet

Det svenska dykutrusningsföretaget Poseidon ska samarbeta med Branson när hans Virgin Oceanic ska utforska världens fem största djuphavsgravar.

Richard Bransons Virgin tillsammans med Poseidon, Google, Maersk och Helly Hansen har startat ett nytt uppmärksammat projekt. Tanken är att de största djuphavsgravarna ska utforskas.

Svenska Poseidon ska leverera andningsutrusning, utbildning och kapital på totalt 1 miljon kronor.

För Poseidon kan projektet bli en fullträff. De hoppas mycket på utrusningen som består av ett helautomatiskt andningssystem som återanvänder luften och förlänger dyktiden tre gånger.

Den första dykningen sker i Marianergraven, som är drygt 10.970 meter djup. En specialbyggd dykarfarkost ska sänkas ned i djupet från världens största segelkatamaran.

Projektet har fått stor uppmärksamhet. BBC, Discovery och National Geographic ska dokumentera expeditionen. När Dagens Industri talar med Peter Swartling, marknadschef för Poseidon, är det mitt under lanseringen i Newport i USA.

– Världspressen har samlats med ett trettiotal större tv-kanaler och 250 journalister, säger han.

Poseidon ägs av Industrifonden och privata intressenter. I år siktar bolaget på att dubbla omsättningen till 60-70 miljoner kronor.

nullnull



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.