Svenska handlare fortsatt pessimistiska

Hög inflation, höga inköpskostnader samt en rekordsvag valuta leder till att framtidsförväntningarna minskar bland svenska handlare. E-handeln går mot strömmen denna månad, med stigande framtidsförväntningar. Det visar Svensk Handels senaste Handelsbarometer.
Svenska handlare fortsatt pessimistiska - sofia larsen
Sofia Larsen, VD Svensk Handel

Trots e-handelns starka uppgång denna månad befinner sig samtliga delsegment under det neutrala värdet 100, vilket innebär att man ser pessimistiskt på de tre kommande månaderna utifrån försäljning, antalet anställda och den egna verksamhetens lönsamhet. Så har fallet varit i 15 månader, och visar tydligt på den prekära situation handeln befinner sig i, skriver Svensk Handel.

Förra månadens lyft för butikshandeln höll inte i sig. Månadens handelsbarometer visar att framtidsförväntningarna minskar med 1,4 enheter vilket gör att månadens indikatorvärde blir 78,6. Den vikande försäljningen är huvudorsaken till månadens minskning.

E-handeln står för det positiva inslaget i månadens Handelsbarometer. En rejäl ökning på 5,2 enheter innebär att indikatorvärdet för delbranschen landar på 91,6.

”Även fast framtidsförväntningarna fortsatt är pessimistiska gläds vi åt att förhoppningarna ökat inom e-handeln. Vi har på senare tid noterat att svenska e-handelsföretag som är verksamma internationellt uppvisat starka siffror. Nu är det viktigt att man från politiken ser till att ge dessa företag bästa möjliga förutsättningar att konkurrera på lika villkor med sina konkurrenter på den globala marknaden”, säger Sofia Larsen, VD på Svensk Handel.

Framtidsindikatorn Augusti Juli Juni Maj April Mars Feb Jan
Butikshandel 78,6 80 77,8 76,6 71,9 74,2 71,9 70,2
Dagligvaruhandel 79,9 81,8 79,1 77,1 69,9 73,9 71,5 68,8
E-handel 91,6 86,4 85,6 84,6 84,4 77,8 82,0 83,6
Sällanköpshandel 77,2 78,2 76,6 76,2 73,9 74,5 72,4 71,7
Partihandel 80,4 80,8 83,6 78,2 75,1 77,6 83,8 74,7
Källa: Svensk Handel
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets