Svenska webbhotellet varnar för kursraketens produkt

Noterade IT-säkerhetsbolaget Eyeon har rusat på börsen i år, och är upp över 850%. Nu varnar flera webbhotell för bolagets tjänster.
Svenska webbhotellet varnar för kursraketens produkt - loopia eyeon
Loopias logotyp och Fredrik Björklund, VD på Eyeon. Foto: PRessbilder

Loopia, ett av Sveriges största webbhotell, har gått ut med kraftfull varning till sina kunder för aggressivt sälj av NGM-noterade Eyeon Groups tjänster. Varningen gäller Protectia, ett varumärke som Eyeon lanserade i maj för sälj av sina ID-skyddstjänster. I förra veckan gick Eyeon ut med att man överlåter varumärket åt en partner.

“Varning för bedrägerier i form av telefonförsäljning”, lyder rubriken på Loopias hemsida.

“Vi har fått information om att flera av våra kunder har blivit utsatta för aggressiv telefonförsäljning från ett företag som kallar sig Protectia”, skriver Loopia vidare och understryker att Loopia inte har någon koppling till Protectia.

“Om de ger intryck av att vi samarbetar med dem eller att deras tjänster är nödvändiga för våra kunder, är detta helt felaktigt. Vi avråder därför starkt från att teckna några tjänster med detta företag”, skriver Loopia som såldes av Axcel till holländska Team.blue tidigare i år.

På Facebook har Loopia gått ut med samma varning, den 2 december. Kunder som kontaktats av Protectia uppmanas meddela Loopia och bifoga information, som ljudinspelningar och eventuella fakturor.

En chef på Loopia avböjer att kommentera ytterligare “då det är en pågående utredning”, skriver personen i ett sms till Afv.

Loopia tog på fredagen ner varningen från sin sajt.

VD: Stämmer inte

När Afv når Eyeons VD Fredrik Björklund menar han att informationen “kommer som en chock” för honom.

“Det stämmer inte överhuvudtaget”, säger han och påpekar att Protectia “erbjuder helt andra typ av tjänster” än Loopia.

“Vi har aldrig uttryckt till kunder att vi samarbetar med Loopia”, säger Björkman.

Han menar att Loopia ljuger och att han “kommer ta saken vidare”.

Även andra drabbade

Efter överlåtandet av varumärket Protectia ska partnern stå för säljandet och Eyeon fortsatt leverera den underliggande tekniken, enligt ett pressmeddelande från Eyeon den 25 november.

Även i Norge varnar webbhotell för Protectia. One.com, som ägs av riskkapitalbolaget Cinven, skriver på sin norska hemsida att kunder blivit kontaktade av Protectia som påstår sig arbeta med One.com.

“De påstår att det har skett ett ‘dataintrång’ eller en ‘läcka’ och erbjuder sina tjänster som en lösning”, skriver One.com och understryker att man inte har något samarbete med Protectia. “Deras påståenden är felaktiga.”

I början av november gick också norska hostingbolaget Domeneshop ut med en liknande varning. Bolaget ägs sedan några månader av Miss Group, en samarbetspartner till Eyeon Group.

Läs mer:
Axcel säljer Loopia till Team.blue
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.